23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En rapport der vil skabe debat

Vismandsrapport om transport og det indre marked

EU-vismænd har netop afleveret en rapport, som forventes at skabe masser af debat om transporten og det indre marked.

- Jeg synes der er en klar signalværdi fra EU-Kommissionen om, at det her er et betydelig problematisk område at beskæftige sig med. Det synes jeg, er den røde tråd gennem rapporten. Den signalerer, at man kommer til at gå forsigtigt til værks, lyder det fra Erik Østergaard, adminstrerende direktør i DTL og formand for NLA.

- Der er ingen tvivl om, at den rapport der er afleveret nu vil lede til en masse debat. Primært med fokus på det sociale område omkring cabotagekørsel, lønforskelle og skævvridning i konkurrencen, siger han til Transportmagasinet.dk.

Forskellen på chaufførlønninger

Vismandsrapporetn beskæftiger sig med fire hovedområder. Fremtidens arbejdskraft. Harmonisering af kontrolforanstaltninger. Cabotage. Og innovation.

- Det væsentligste og største område her, som givetvis også kommer til at give en masse debat fremad, det er selvfølgelig spørgsmålet om forskellighederne de europæiske lande imellem på chaufførlønningerne. Og i hvilket omfang man vil acceptere, at eksempelvis lavtlønnede udenlandske chauffører fra en række af østlandene ligger og opererer i f.eks. Danmark til en 10.del af, hvad en dansk chauffør skal have, siger Erik Østergaard til Transportmagasinet.dk.

(hør hele interviewet om vismandsrapporten med Erik Østergaard til højre for artiklen)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04