23948sdkhjf

OPP er vejen frem til bedre veje

Trafikordførerne overvejer, hvordan jernbaner og veje kan bygges som offentlig-private projekter (OPP). Det er en måde at få penge fra pensionskasserne.
Trafikpolitikerne fra begge fløje får julelys i øjnene ved tanken om alle de vej- og baneprojekter, som kunne gennemføres som offentlig-private projekter (OPP) med pensionskapital som fundament.

Der er bare et stort "aber dabei". Staten kan låne billigere end det renteafkast, som pensionskasser kræver. OPP er ganske enkelt dyrere for staten. Derfor er incitamentet ikke så stort.

Spørgsmålet er, om den dyrere rente ved OPP-projekterne opvejes af andre fordele. Det vil politikerne på Christiansborg nu undersøges. Alle partier minus Enhedslisten er enige om at afdække, hvornår det er økonomisk fordelagtigt at anvende OPP, og hvornår det bedre kan betale sig for staten at låne pengene og betale projektet kontant.

En af fordelene er, at Staten i givet fald kunne fordele sine udgifter til et projekt over 30 år i stedet for at betale det hele kontant. Det er næsten som et huskøb. Det vil frigøre midler til andre projekter.

Det er netop den anden fordel ved at bruge OPP-projekter til de dyre investeringer i infrastruktur, kan det skabe plads for andre investeringer med statens egne midler.

Investér hjemme

- Vi prøver seriøst at finde andre finansieringsmodeller, end at staten skal betale det hele, siger SF’s trafikordfører Anne Baastrup.

- OPP står i regeringsgrundlaget. Jeg har altid undret mig over, at man ikke kan bruge de penge, som pensionskasserne investerer rundt omkring i verden, her i Danmark.

- Staten kan låne billigere end pensionskassernes rente, og rundt i verden er det meget brugerbetaling, så vi skal have fundet en dansk model.

Det højere afkastkrav står ikke i vejen i sig selv. Anne Baastrup "ser på det hele", det vil sige bundlinien.

- Hvis man over 30-40 års perspektiv kan se, at det betaler sig at løfte infrastrukturen ved hjælp af OPP, så gå efter det! Hvis transport- og finansministrenes beregninger viser, at det ikke kan lade sig gøre, så må vi tage den derfra …

Hun fremhæver en eventuel ny Storstrømsbro som velegnet til en OPP. Projektet er afgrænset, og det kræver brugerbetaling, som tog betaler i forvejen.

OPP-selskabet

Der skal oprettes en såkaldt OPP-selskab mellem projektets forskellige parter. OPP-selskabet har ansvaret for hele projektet lige fra begyndelsen. Det styrer processen fra start til slut. Det omfatter områder som:

Ÿ finansiering,

Ÿ projektering,

Ÿ udførelse,

Ÿ vedligeholdelse og

Ÿ drift.

Det gør OPP-selskabet uafhængig af andre leverandører og aktører, som det bemærkes i en konsulentrapport.

Elektrificering

Elektrificeringen af jernbanestrækningerne nord for Fredericia til måske 12 milliarder kroner er en oplagt kandidat til OPP-metoden, men Esbjerg-Lunderskov kunne komme med.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) har foreslået en OPP-løsning for elektrificeringen Lunderskov-Esbjerg, men han er gået med til en traditionel finansiering, så projektet ikke forsinkes. Hvis det kan gennemføres som et OPP, kunne der frigøres 1,2 milliarder kroner til andre infrastrukturprojekter.

- Det kræver noget tid at få boret alle de juridiske og økonomiske aspekter i en OPP-model, som er noget helt nyt i en stor skala, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er ingen deadline, men senest om et års tid kan vi drøfte perspektiverne for anvendelse af OPP i hele infrastrukturen. Der er masser af påtrængende infrastrukturprojekter, og der er knaphed på skattekroner til nye anlæg, så vi er nødt til at afsøge nye finansieringsmuligheder.

Finanspolitisk finesse

- Gælden til OPP-selskab tæller ikke med i statsgælden, bemærker trafikordfører Andreas Steenberg (R).

Det gør det alt andet lettere at overholde EU’s økonomiske kriterier for den offentlige gælds størrelse og finanspolitiske holdbarhed. Med andre ord kan man købe noget nu, som man ellers skulle vente længe på.

- Fordelen ved OPP er, at det offentlige og private går sammen og får skabt noget innovation hos det private, som får viden, der kan sælges til andre lande, slutter Andreas Steenberg.

- Vi skal ikke gøre os illusioner om at spare, men det kan være en samfundsøkonomisk fordel, at projekter kan gøres færdige nogle år før. Der er ikke klare spilleregler i dag.

- Vi skal blandt andet undersøge afskrivningsreglerne og sætte et regelsæt op, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).

Alternativer til OPP

OPP vil i de fleste tilfælde vil blive dyrere, mener Enhedslisten.

- Investeringer i infrastruktur bør være et offentligt anliggende og for offentlige midler. Vi vil hente flere penge hos dem, der fik de store skattelettelser under den tidligere regering, og staten skal have en hel del mere fra Nordsøolien.

- Alternativt kan man anvende selskabsdannelser som Sund & Bælt ved større infrastrukturprojekter, siger trafikordfører Henning Hyllested (EL).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078