23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Overenskomstnævn nu en realitet

Med et flertal på 62 mod 42 stemmer vedtog Folketinget i går den 13. juni en ændring af godskørselsloven, der indebærer, at der oprettes et overenskomstnævn.

DTL har været en stor fortaler for nævnet. Derfor er Ove Holm, erhvervspolitisk chef i DTL, tilfreds med initiativet.

- Nævnet skal holde øje med, om nogle vognmænd går på kompromis med overenskomstvilkårene, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm

- Transportministeren skal høre nævnet i sager, hvor løn- og arbejdsvilkårene for chauffører bliver overtrådt.

Nævnet kommer til at bestå af fem medlemmer: de fire udpeges af arbejdsmarkedets parter, den sidste af Arbejdsretten. Den sidstnævnte bliver også formand for nævnet.

Alle borgerlige partier - bortset fra De Konservative - stemt imod forslaget.

Andre ændringer i godskørselsloven

Nedsættelse af et overenskomstnævn er en del af den nye godskørselslov. Andre ændringer er:

* Vognmænd får en "universaltilladelse" i stedet for oprindeligt to tilladelser.

* Gyldighedsperioden forlænges til 10 år.

* Ved overtrædelser af lovgivningen kan køretøjet kan tilbageholdes, indtil bøden er betalt.

* Trafikstyrelsen for bedre mulighed for at indhente oplysninger om de løn- og arbejdsvilkår, som vognmændene tilbyder chaufførerne.

* Vejtransportrådet skal fremover kun drøfte generelle og overordnede spørgsmål på transportområdet.

Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2012.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|