23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Milliarder til infrastruktur

EU vil udstede såkaldte projektobligationer for at få private virksomheder til at medfinansiere investeringer i infrastruktur.

På et møde i torsdags redegjorde EU's transportkommissær Siim Kallas for sine planer om at udvide EU's infrastruktur.

Han anslår, at der er behov for investeringer på 1,5 trillioner euro (12 nuller!) at få EUs transportinfrastruktur til at kunne opfylde den forventede efterspørgsel i fremtiden.

EU's budget p.t. er 31,7 milliarder euro til infrastruktur, så der er lang vej endnu.

Private investeringer

- De offentlige budgetter har deres begrænsninger, så der er behov for mere investering fra den private sektor, siger Kallas. Derfor har EU-kommissionen fundet på et nyt finansielt instrument, kaldet project-bonds eller projektobligationer.

Projektobligationerne skal mindske risikoen for tredjepartsinvestorer, der ønsker at investere på langt sigt. Det skal virke som en katalysator for at få åbnet op for lånekapitalmarkederne. Kommissionen forestiller sig at starte ud med projektobligationer til 5-10 projekter.

DTL: Investeringer nødvendige

- Der er positivt, at EU-Kommissionen har så kraftigt fokus på infrastruktur, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar.

- Det er også positivt, at man søger nye og private veje til finansieringen. Europa må investere stort i transport-infrastruktur for at kunne forblive konkurrencedygtig.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04