Det konkluderer ITD's informationschef Nikolaj Stig Nielsen, inden årets kampagne "Holder DK kørende" 2012 starter.
Han henviser blandt andet til sidste års store succes'er som "Tolerance Tour", chauffør-raps og TV-indslag.
- Vores TV-reklamer skabte en masse opmærksomhed, men det var initiativerne internt i branchen, der gjorde den reelle forskel for vores image, siger han.
- Engagement og samfundsansvar bliver nøgleordene i kampagnerne fremover.
Befolkningens opbakning til branchen står og falder med, om kritiske sager rammer medierne. TV-reklamer kan ikke opveje den skade, der sker gennem de negative sager som for eksempel overtrædelse af køre/hviletidsregler.
- Opbakningen daler på trods af TV-reklamer, siger Nikolaj Stig Nielsen.
Kørestil på dagsordenen- Vores mål er ikke at give kunstigt åndedræt til lastbiltransportens image, men aktivt at ændre på de faktorer, der medvirker til at skabe et dårligt billede af branchen udadtil. Det gjorde vi blandt andet med initiativet Tolerance Touren, hvor vi gennem dialog med vores chauffører satte god kørestil på dagsordenen.
Kampagnen "Holder DK Kørende" fortsætter i 2012, hvor banen allerede kridtet op for nye aktiviteter. Her til foråret sætter branchen fokus på børn og lastbiler.