Ganske vist dykkede salget i juni med 13,6 procent, men juli bød på en vækst på hele 27,5 procent i forhold til juli 2011, og dermed kom der samlet set 1.341 flere biler på gaden end i de samme to måneder sidste år.
- Juni var en helt speciel måned, hvor markedet har været presset af udefrakommende engangspåvirkninger, primært grundet en driftslukning i de 5 første dage i forbindelse med overgangen til SKATs nye digitale registreringssystem (DMR). Mange af de biler, der ikke kom på gaden i juni har vi i stedet kunnet finde i julistatistikken. Sammen med den stabile og kraftige efterspørgsel fra de private forbrugere efter særligt de mindste biler, har det resulteret i det meget tilfredsstilende salg vi samlet kan se for de to måneder, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Udviklingen i varebilssalget havde i juni og juli stor lighed med personbilsmarkedet. Salget bremsede op i juni, men kom rigtigt godt igen i juli og samlet set blev der solgt 3.675 nye varebiler i de to måneder, svarende til en fremgang på 6,5 procent sammenlignet med samme måneder sidste år.
- Varebilssalget har generelt klaret sig godt i 2012, og udviklingen i juni og juli understøtter det billede. Vi så et lille dyk i juni, også under påvirkning af DMR-systemet, og herefter en kraftig stigning i juli. Samlet set følger markedet det mønster vi har set i hele 2012, med en stabil encifret vækst i procent. Det er også den udvikling vi forventer for resten af året, og det må bestemt betegnes som tilfredsstillende, siger Bent Mikkelsen.
Lastbiler vokser fra lavt niveaundregistreringen af nye lastbiler faldt i juni til 276 mod 293 i juni 2011 svarende til et fald på 5,8 procent. Derimod steg indregistreringen fra 214 i juli sidste år til 287 i juli i år. Det gav for de to måneder samlet en stigning på 11 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
- Lastbilsmarkedet følger samme mønster som person- og varebilerne med et fald i juni og en endnu større fremgang i juli. Samlet set har vi oplevet en lille fremgang i årets første syv måneder, men det er fra et meget lavt niveau og lastbilsmarkedet er fortsat langt fra niveauet fra før krisen satte ind i 2009, slutter Bent Mikkelsen.