23948sdkhjf

Vejforeningen varm på Intelligente Transport Systemer

Ved brug af ny teknologi kan man optimere trafiksignalerne og dermed spare både tid og brændstof
Hovedstaden går foran, når det gælder brug af ny teknologi og effektiv udnyttelse af vejene, lyder det fra Dansk Vejforening. På sit medlemsmøde forleden havde foreningen især fokus på Københavns projekt med optimering af trafiksignalanlæg, fortæller sekretariatschef Søren Bülow til Transportmagasinet.dk.

- Københavns Kommune har jo rigtigt mange trafiksignaler og mange af dem er faktisk ukoordinerede. De står og kører med et bestemt antal minutter eller sekunders interval, uanset hvor meget trafik der er. Det betyder jo, at en masse bilister holder for rødt lys, hvor der måske ikke er behov for det. Det er et trafikalt og miljømæssigt problem, som Københavns Kommune nu har fundet ud af, man godt kan gøre noget ved, siger han

- Kommunen henter hjælp fra ITS og ny teknologi, fortæller Søren Bülow. Der kan man koble overvågning af trafikken sammen med lyssignalerne. På den måde kan man se, hvor meget grøn-tid der er behov for lige nu ud fra det antal af biler, der rent faktisk er i gadebilledet. Trafikken ændrer sig jo hele tiden. Og man kan ikke fra skrivebordet forudsige, hvornår der vil være brug for hvor meget grøn-tid og hvorhenne. Det er simpelthen noget, der er nødt til at være indrettet efter trafikken, siger Søren Bülow til Transportmagasinet.dk.

Spar på brændstoffet

- Københavns Kommune har også kigget nærmere på, hvad det betyder for miljøet, fordi man har en målsætning om at være CO2 neutral. En almindelig lastbil skal f.eks. bruge 2 – 4 dl. brændstof på at starte op fra 0 km/t ved rødt lys og komme op i fart. Hvis den så 200 meter henne skal bremse igen for rødt lys, så er det forfra. Og så kan man altså nå at spilde rigtig meget brændstof på en relativt kort strækning i København. Så dér er også en meget stor potentiel miljøgevinst. Og tid er jo penge. Så det er klart, at trafikanterne og erhvervene i København de er jo også interesserede i det her, siger Søren Bülow, der mener, det ligger lige til højrebenet at bruge ny teknologi, til at få mere ud af de samme veje. Fordi man får faktisk en vej, der kan afvikle noget mere trafik uden at man skal bygge nye veje, siger han til Transportmagasinet.dk. Signaloptimering er et glimrende eksempel på, at der findes mange mindre initiativer, som kan give mindre trængsel, uden at man behøver at introducere et kæmpe system som en betalingsring eller lignede. Der er formentlig mere økonomisk fornuft i at investere i nogle mindre systemer, de steder hvor der er et konkret behov for det, siger sekretariatschefen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11