23948sdkhjf

Så lad da være: Dansk Erhverv om kørselsafgiften på lastbiler

Skatteudvalget har i dag kaldt skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) i samråd om regeringens planer for indførelsen af kilometerbaseret afgift på lastbiler.
- Det er en dyr måde at opkræve skat på, som ikke vil have nogen miljøeffekt eller give bedre logistik, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Stenbæk, til Transportmagasinet.dk. Det er meget begrænset, hvad afgiften vil give i provenu, og det, den eventuelt vil give, fortaber sig i tabt vækst, siger chefkonsulenten.

(Hele interviewet kan høres ved at trykke på symbolet for højttaler ved siden af artiklen).

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm advarede allerede sidste år mod at brandbeskatte godstransporten med en kilometerbaseret vejafgift.

- En kilometerafgift for lastbiler er en dyr måde at opkræve skat på, og det betyder, at Danmark bliver fattigere. Vognmændene bliver skatteopkrævere, og regningen lander hos borgerne og erhvervslivet i Danmark. Erhvervslivets konkurrenceevne forringes, og borgerne skal betale mere for varerne. Den eneste vinder bliver det – formentligt udenlandske – firma, der skal opstille 200-300 grimme gitterportaler hen over vores motorveje og stå for opkrævning, administration og kontrol af systemet. Mit gæt er, at det skal de samlet set have op imod en halv milliard kroner for – hvert år. De penge kunne danskerne nok bruge på noget mere nyttigt. Det er derfor, at vi i DTL hele tiden har sagt, at øgede afgifter på godstransporten blot vil være en ekstra skat på produktionen i Danmark – og tilmed under anvendelse af en stjernedyr opkrævningsmetode, sagde Ove Holm.

Kritiske spørgsmål i transportudvalget

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen har tidlige stillet spørgsmål til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) om problemstillingen, hvor han i transportudvalget sagde:

- Det vurderes, at regeringens planer om en ekstra kilometerbaseret afgift på lastbiler vil fordyre godstransporten i Danmark og dermed svække mobiliteten i vort samfund. Endvidere vurderes en sådan ekstraafgift i størrelsesordenen 1½ mia. kr. om året at indebære mærkbart dyrere varer i danske butikker, ligesom virksomhedernes konkurrenceevne og jobskabelse svækkes markant. Der er således begrundet frygt for, at den påtænkte lastbilafgift kommer til at koste det danske samfund dyrt i form af lavere vækst og øget ledighed, lød det fra venstremanden.

- Der skal ikke være nogen tvivl om, at den nye regering er dybt optaget af miljø- og klimaspørgsmål. Det betyder også, at transportsektoren skal give sit bidrag ved at være med til at sikre, at vi når de mål, som vi har her. Det betyder også, at vi vil indrette det her på en måde, så det er fornuftigt for de overordnede ting. Og så glæder jeg mig til, når vi kommer frem til et konkret lovforslag, at kunne tage de meget konkrete spørgsmål og en debat, sagde transportministeren blandt andet i sit svar.

Men i dag er det altså skatteministerens tur til at svare på spørgsmål om den kilometerbaserede afgift på lastbiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094