DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.

DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven. Det fortalte DTLs chefjurist John Roy Vestenholm i et radiointerview i ErhvervsMagasinet, som udarbejdes af JP Radio i samarbejde med Transportmagasinet.

Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.

- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.

Rystet over anklage om social dumping

- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!

- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.

- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTL’s egentlige anklage.

Ikke unfair

konkurrence

- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.

- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.

- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.

- Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over de selvstændige erhvervsdrivende, for så bliver vi jo nødt til at spare andre steder.

Eftersom forsikringer, afgifter, brændstofregninger, værkstedsregninger og nye bilpriser ikke står til at ændre, men derimod kun stiger, vil det igen gå ud over sidste mand i fødekæden, det vil sige de ansatte og deres løn- og arbejdsforhold.

- Jeg håber der vil komme flere indlæg i denne debat, for vi bliver nødt til at få flere meninger i denne sag.

"Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over selvstændige erhvervsdrivende..."

Fra debatten på

www.transportmagasinet.dk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Det går fortsat godt med leverancer af materiel til vognmænd og entreprenører. Her er ugens udvalg

Solide hovedmarkeder bag fortsat DFDS-vækst

Volumenvækst både på Østersøen og Nordsøen mere end opvejede manglende rejselyst hos briterne på Kanalen

Farligt gods-regler på Øresundsbroen skærpes igen

Gang i containerfragt smitter ikke af på Mærsk-havne

Største spørgsmål i Mærsk-regnskab er ifølge analytiker, hvorfor dyrere fragt ikke smitter af på Mærsk-havne

Vagtskifte hos Scania Danmark

DB er på rette spor

Transportgiganten Deutsche Bahns halvårsregnskab viser vækst over hele linien

Havnedirektør skruer forventningerne ned trods fremgang

Online Avis Arkiv

Universal Transports direktør søger nye græsgange

Thomas Hjort skal i gang med nye udfordringer, men giver alligevel ikke helt slip på Vejle-virksomheden

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Mærsk forventer at blive ramt igen og igen af hackere

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Tankskibe sender Mærsk-regnskab i milliardminus

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

Der bliver transporteret mere gods

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Orla Horsbøll fylder 70

Debat: Vi vil ikke vente et år på nye regler

ATL ønsker hurtigere behandling af de nye regler om køre- og hviletid, skriver seniorkonsulent Rune Noack og direktør Lars William Wesch

Industrihavn i Rudkøbing er færdig

Mere trafik og bedre resultat i første halvår af 2017

Horsens Havn skaber 1600 jobs

Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

- Vi har skabt en konsolideret og stabil base, så vi kan igen se fremad, siger administrerende direktør Martin Ventker fra Nagel Danmark A/S

Ny transportuddannelse kommer til Greve

Transportbranchen i vækst, og derfor lanceres til efteråret 2017 en ny kompetencegivende efteruddannelse inden for international transport og logistik

Godsvogn med miljøskadeligt stof blev afsporet i Kolding

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Henriette kom i praktik som 31-årig

Kroghejs skifter navn

Sverige vil se på regler for ældres kørekort efter ulykker

EU vil lægge chaufføruddannelsen om

Kommuner vil have transportminister op i gear

A.P. Møller - Mærsks hackerregning kan blive voldsom

Uno-X bygger bedre kundeoplevelser for 250 millioner

Polen kræver følgebil ved sensitive transporter

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Se alle Medlemmernes egne nyheder

75 IT-folk søger nye kolleger

TMCHallcrest termometerstrips

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Hos Fyns Kran Udstyr kan vi se usynlige ting...

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Send til en kollega

0.197