23948sdkhjf

Mere plads i førerhuset – hvis EU vil

Reglerne for lastbilers dimensioner skal revideres. Det kan føre til mere aerodynamiske biler og længere førerhuse.
Hvor lang skal førerkabinen være på fremtidens lastbiler? Det vil snart blive afgjort. EU-kommissionen forbereder en revision af direktivet om lastbilers vægt og dimensioner, som kan ventes i slutningen af 2012.

Mange aktører har meldt sig med forslag, blandt andet den europæiske miljøorganisation Transport & Environment, som omfatter Det økologiske Råd i Danmark.

- Hvis revisionen bliver "intelligent," kan vi måske få lastbiler, der er bedre designede, siger Christian Ege, der er sekretariatschef i Det økologiske Råd.

- Det kunne føre til lastbiler, som er mere trafiksikre, renere og mere komfortable for chaufførerne. Der er et stort uudnyttet potentiale, som kunne frigøres, hvis man gav slip på de uigennemtænkte længdekrav på lastbiler. I dag bliver der sparet på længden at førerhuset, fordi man ser på lastbilens totallængde. Derfor bliver førerhuset designet firkantet og ikke aerodynamisk – og med ringe chaufførkomfort og udsyn.

- Længdekravet burde kun omfatte lastdelen af lastbilen, ikke førerhusdelen.

Dette synspunkt er ikke kontroversielt blandt vognmænd og chauffører, men erhvervspolitisk chef Ove Holm DTL mener, at arbejdet allerede er i gang.

Mindre luftmodstand

- Lastbilfabrikkerne søger naturligvis at optimere lastrummet/-fladen/-længden. Arbejdet er i gang i EU med ændring af længdereglerne, så det bliver muligt med f.eks. en bedre aerodynamik. Trafikstyrelsen arbejder aktivt med dette, og DTL støtter det, siger erhvervspolitisk chef Ove Holm, Dansk Transport og Logistik (DTL).

- Man ville være et skarn, hvis ikke man som chauffør hilser et forslag om længere førerhuse på modulvogntog velkommen, siger Robert Jakobsen, som er aktiv i chaufførnetværket Transport & Miljø.

- Hvis noget kan irritere så er det ofte af pladsmangel i længden ved nogle fabrikater, hvor det er det nødvendigt at køre sædet frem og gøre køjen bred nok med de fra fabrikken dertil indrettede ekstra hynder. Af den grund er der i nogle fabrikater ikke madrasser i et helt stykke, hverken i længden eller i bredden, siger Robert Jakobsen.

Scania begyndte i 2002

- Scania havde en STAX conceptbil på tegnebrættet i 2002. Scania argumenterede netop for lavere vindmodstand, bedre arbejdsmiljø og højere sikkerhed med muligheden for en deformationszone. Dengang mente Scania, at det nok ville tage 10-15 år at påvirke beslutningstagere i Europa, så ud fra det er tiden ved at være moden nu, fortsætter Robert Jakobsen.

- Hvis man skal til at sætte grænsen for ladlængden i stedet for totallængden, skal det følges op med krav til maksimal akselafstand grundet venderadius. Desuden skal man alligevel sætte en grænse for, hvor meget man må overskride de nuværende længder med, for ellers vil man sikkert også kunne opleve noget der vil være direkte uforsvarligt. I øvrigt vil man nok også skulle stille krav til aerodynamikken, sikkerheden og arbejdsmiljøet for at kunne tillade længere førerhuse, slutter Robert Jakobsen.

Koster læsseflade

Frie Dansk Lastbilvognmænd (FDL) konstaterer, at der ikke plads til et længere førerhus, når man følger de tekniske krav om placering af King Pin, venderadius og totallængde for normale sættevogne. Det er muligt at få godkendt længere førerhuse, men så kan man ikke bruge standard sættevogne, og så er fidusen væk. Et længere førerhus koster på læssefladen, siger kontorleder Jens Groot fra Frie Dansk Lastbilvognmænd (FDL).

- For at få et mere aerodynamisk førerhus, et bedre arbejdsmiljø og et mindre forurenende køretøj skal alle totallængder kun gælde for lastefladen fra den forreste kant til den bageste kant som i Amerika. FDL har foreslået Trafikstyrelsen, at man kunne begynde med de norske regler, siger Jens Groot.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125