I en statusberetning om EUs regler for dyretransporter konkluderer Kommissionen, at der på det europæiske marked sker en markedsforvridning, fordi håndhævelsen af EUs regler er meget forskellig fra land til land. Det samme er de sanktioner, der gives for overtrædelse af reglerne.
Hvad der udløser store bøder i Danmark, betragtes som bagateller i andre EU-lande.
Konsekvensen er, at danske arbejdspladser går tabt.
- Som situationen er i dag, tabes danske arbejdspladser, når dyrene flyttes fra danske til udenlandske biler på grund af omkostningsniveauet. Dyrene får det heller ikke bedre. De danske dyretransportører har et meget højt kvalitetsniveau, end udenlandske dyretransportører, siger Lisbet Hagelund, der er konsulent i DTL.
- Det høje bødeniveau stresser chauffører og vognmænd i deres dagligdag. Typisk er en chaufførs førstegangsbøde på 7.000 kroner for selv mindre fejl. Bøden har en betydelig indvirkning på chaufførens privatøkonomi og svarer til op mod en halv månedsløn.
- Vi har gjort Justitsministeriet opmærksom på, at det danske sanktionsniveau langt overskrider den præventive virkning. I stedet øger de skrappe danske sanktioner omkostningsniveauet, så danske dyretransportører stilles dårligere i den benhårde internationale konkurrence.