23948sdkhjf

Ulovligt kørselsforbud i Østrig

Østrig taber for anden gang sag om alpetransit ved EF-domstolen. Østrigerne agter ikke at rette sig efter dommen.
Østrigs skal ophæve kørselsforbuddet på en 84 km strækning af motorvej A12 i Tyrol (Inntalautobahn), lyder en dom fra EF-domstolen i Luxembourg.

Det er imidlertid tvivlsomt, om det sker i år. Den første melding fra Østrig/Tyrol lyder, at det sker tidligst i 2013.

Tyrols ministerpræsident Günther Platter nægter at gøre "knæfald for transportlobbyen", som han udtrykker det til den østrigske avis Wirtschaftsblatt. Han ønsker at fastholde kørselsforbuddet for lastbiler.

I første omgang indføres døgnkontrol med lastbiler ved de såkaldte "Kontrollstellen" ved Kundl, Brenner og Radfeld.

Desuden vil Tyrol yde et tilskud på 5.000 euro (37.250 danske kroner) pr. vognmand til køb af lastbiler, der opfylder Euro 6-normen. Det sker for at mindske luftforureningen, skriver nyhedsportalen Verkehrsrundschau.

Euro 6-normen træder ellers først i kraft i 2013.

- Østrigerne mener, at dommen fra EU kan tolkes på en sådan måde, at det begrænsede kørselsforbud er i overensstemmelse med EU-retten, oplyser chefkonsulent Anders Jessen, ITD.

For indgribende

Det østrigske kørselsforbud gælder for lastbiler over 7,5 ton på den vigtige vej mellem Tyskland og Italien. Forbudet er begrænset til lastbiler, der transporterer tunge varer som affald, sten, jord, marmor, motorkøretøjer, tømmer, korn, bark og kork. Disse varer ser østrigerne gerne transporteret på togvogne.

Regionen Tyrol indførte et tilsvarende kørselsforbud i 2003, som blev dømt EU-stridigt i 2005. Det nuværende kørselsforbud stammer fra 2008 og var et forsøg på at udforme en EU-lovlig foranstaltning til nedbringelse af alt for høje NOx-udledninger fra vejtransporten.

Et kørselsforbud kunne godt være lovligt for at beskytte det sårbare miljø mod luftforurening i Inntal, men Østrig har indført kørselsforbudet uden at overveje mindre restriktive alternativer. Det bryder med varernes fri bevægelighed, lyder afgørelsen fra EF-domstolen fra den 21. december 2011.

Pres på Østrig

Dommen er en sejr for ITD, som sidder med i EU’s såkaldte Alpetransitgruppe sammen med andre brancheorganisationer. Det var denne gruppe, der klagede til over det østrigske kørselsforbud.

- Nu er vi i gang med at analysere dommen. Når vi har haft lejlighed til at drøfte sagen, vil vi komme med en reaktion, siger Anders Jessen, der ønsker kørselsforbuddet ophæves straks.

- Der er ingen tvivl om, at Østrig er sat under pres. I løbet af januar vil Østrig få en henvendelse fra EU-kommissionen. Østrig skal redegøre for, hvordan man vil følge EU-domstolens afgørelse. De kommende måneder vil gå med drøftelser mellem de to parter.

Den østrigske vejafgift mellem Kufstein og Innsbruck er i øvrigt sat op pr. 1. januar 2012. Desuden er politiet blevet bedt om at øge deres kontrol af hastighedsbegrænsningerne på både Inntal- og Brenner-motorvejen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078