23948sdkhjf

Advarselslamper for bilbranchen

Efter to magre år gik det frem for bilbranchen i 2010/11, men der venter store udfordringer, spår Deloitte i en brancheanalyse.
På længere sigt skal der være færre, men større forhandlere. Der er også behov for en hurtig afklaring omkring de fremtidige bilafgifter, konkluderer brancheanalysen.

- Det er selvfølgelig positivt, at der kom fart på bilsalget i 2010 og 2011, men meget tyder dog på, at det gode år vil være undtagelsen. Den positive udvikling er allerede vendt, siger Lars B. Nielsen, der er leder af Deloittes branchegruppe for autobranchen.

- Lige her og nu er der behov for klarhed om afgiftssystemet, hvor regeringen har meldt ud, at en reform er på vej. Usikkerheden kan få forbrugerne til at vente med at investere i en ny bil. Det kan sende branchen ned i et hul, der er lige så stort, som da salget styrtdykkede i kølvandet på finanskrisen.

Generationsskifte på vej

- På lidt længere sigt skal både branchen og kunderne vænne sig til andre måder at handle biler på, fortsætter Lars B. Nielsen.

- Næsten halvdelen af forhandlerne forventer, at der skal ske et generationsskifte inden for de næste fem år. Et generationsskifte vil formentlig betyde en konsolidering i branchen.

- Om nogle år vil der for mange bilmærker kun være udstilling af nye biler fem-syv steder i landet.

Vil tænke nyt

- Jeg tror, vi kommer til se en langt stærkere brug af nettet, fortsætter Lars B. Nielsen.

- Man kan forestille sig, at bilforhandleren selv kører ud til kunden, når familien skal have en prøvetur.

- De mange penge, der i dag bindes i udstillingsmodeller og flotte lokaler, er et af de områder, hvor det er oplagt at tage fat, konkluderer han.

Deloitte-analysen omfatter 604 bilforhandlere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078