23948sdkhjf

Scandlines håber på fire færger på Gedser-Rostock

Det dansk-tyske færgerederi Scandlines er i gang med den største investering i mange år. I alt 1,7 milliarder kroner investerer rederiet i to nye færger til Gedser-Rostock samt havneudvidelser i både Gedser og Rostock.
Scandlines' fremtidige strategi handler i høj grad om ruten Gedser-Rostock, som rederiet betegner som den østlige korridor. Skal man fra Danmark til landene mod øst er Gedser-Rostock den færgerute, det ligger lige for at tage, og eftersom den største økonomiske vækst befinder sig mod øst, regner Scandlines med at sejle på ruten mange år endnu - også efter at den faste forbindelse over Femern Bælt er færdig.

-Vi oplever i øjeblikket vækstrater på omkring 10 procent i den østlige korridor, hvilket selvfølgelig er årsag til, at vi ønsker at skifte tonnagen, forklarede Steen Wæver, Line Manager hos Scandlines, på et transportseminar i København.

For øjeblikket besejles ruten af to gamle Storebæltsfærger, der kapacitetsmæssigt allerede i dag ikke slår til.

-I dag sender vi trafik, som ellers naturligt ville gå over Gedser-Rostock, til Rødby-Puttgarden. Vi har lavet en undersøgelse, der viser, at 20 procent af den trafik, der i dag benytter Rødby-Puttgarden med fordel kunne have taget Gedser-Rostock. Der ligger et meget stort potentiale, som vi vil kunne tage tilbage igen, den dag vi får den fornødne kapacitet, og det nye set-up vil kunne konkurrere med en fast forbindelse over Femern Bælt, sagde Steen Wæver.

Dobbelt så stor kapacitet

Til næste år får Scandlines leveret to helt nye færger fra P+S værftet i Stralsund. De to nye færger, der får navnene "Copenhagen" og "Berlin", vil øge kapaciteten med 130 procent, og de vil sejle med en frekvens på to timer.

-Hvis markedet efterspørger det, er det vores drøm, at vi kan beskæftige fire skibe på Gedser-Rostock, hvilket betyder, at man så på det tidspunkt vil kunne sejle med en times frekvens. Det er absolut det bedste kort, man kan have på hånden i forhold til at være et fornuftigt alternativ til den faste forbindelse, sagde Steen Wæver.

-Vi tabte i 2008 25 procent på lastbiltrafikken hen over natten og 10 procent på personbilstrafikken. Det tab er så småt ved at komme tilbage igen. Vi kan se de første spæde tegn på, at vi er på vej tilbage på sporet, lastbiltrafikken har rettet sig. Vi har en klippefast tro på, at den vækst der er i markedet kan retfærdiggøre den investering, vi er i gang med i øjeblikket, sagde Steen Wæver.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078