23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Miljøzoner skal være endnu renere

Afslag fra EU-kommissionen bruges som afsæt for ’ren-luft-zoner’

Miljøminister Ida Auken (SF) forbereder såkaldte ren-luft-zoner, som de største byer kan indføre som tillæg til miljøzoner.

- Jeg arbejder med at kunne fremlægge en samlet pakke, som skal ændre miljøzonerne til ren-luft-zoner. De største byer skal have større frihed til at etablere zoner, der er mere effektive end de nuværende miljøzoner, erklærer Ida Auken. Anledningen er EU-kommissionens nej til at lade Danmark udskyde en skrappere grænseværdi for NO2 (kvælstofdioxid). Forgængeren på miljøministerposten, Karen Ellemann (V), ansøgte i februar om en dispensation til 2015 til at overholde luftkvalitetsdirektivet.

Mindre trafik

Der er miljøzoner i København/Frederiksberg, Århus, Odense og Ålborg, hvor der er krav om partikelfilter på lastbiler og busser.

Ida Auken nævner ikke, hvad der skal indgå i renluftpakken, men det kunne være krav til vare- og/eller personbiler, kørselsforbud på visse tidspunkter, trængselsafgifter eller begunstigelse af eldrevne køretøjer. Målet er mindre forurening med NOx og partikler.

Civilingeniør Kåre Press-Kristensen var primus motor i otte foreningers modoffensiv over for EU-kommissionen. Han mener, at afslaget fører til strammere krav i miljøzonerne, så de også omfatter personbiler. Videre vil trafikken blive dæmpet med betalingsringe eller lignende.

Otte foreninger

De otte foreninger, der imødegik VK-regeringens ansøgning, er Det økologiske Råd, Dansk Cyklistforbund, NOAH, Danmarks Naturfredningsforening, Asta-Allergi Danmark, Forebyggelses- og Patientrådet samt Miljøpunkt Nørrebro.

De fortalte EU-kommissionen, at den daværende regering var passiv og ikke havde afleveret alle relevante oplysninger, så betingelserne for en dispensation ikke var overholdt.

Ida Auken er enig: - Jeg har hele tiden ment, at den tidligere regerings indsats for renere luft i byerne ikke var ambitiøs nok. Luftforureningen i Danmark er for høj.

Mere NOx i Aalborg

I de seneste ni år er forureningen med NOx (kvælstofilter) steget med to procent om året i Aalborg, selv om denne form for luftforurening generelt er svagt faldende på landsplan, oplyste Karen Ellemann i juli.

Antallet af ultrafine og potentielt sundhedsskadelige partikler på H.C. Andersens Boulevard i København er reduceret med omkring 50 procent i de seneste ni år, oplyste Århus Universitets "Nationalt Center for Miljø og Energi" (det tidligere DMU) i september. Faldet tilskrives forbedret teknologi, nye renere biler og indførelse af miljøzonen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.101|