23948sdkhjf

Actros blev årets lastbil 2012

Mercedes-Benz’ nye Actros blev valgt som Truck of the Year 2012.
De 24 transportjournalister var ikke i tvivl om. Det var den nye Actros fra Mercedes-Benz, som var årets stærkeste nyhed på lastbilfronten i Europa. Derfor blev den kåret til Truck of the Year 2012.

Juryen havde talt. Der var ingen slinger i valsen. Den tyske lastbil vandt med 161 points klart foran de to andre nominerede: tjekkiske Tatra Phoenix (67 points) og Scanias Euro 6-serie (50 points).

Den prestigefyldte pris blev overrakt i slutningen af november ved åbningen af en af årets sidste transportmesser, Trailer 2011 på Kortrijk XPO Center i Belgien.

Det er fjerde gang, at Actros vinder prisen. Første gang var i 1997, da den første Actros så dagens lys. Anden generation af Actros vandt titlen i 2004, mens det i 2009 blev Actros tredje generation.

En lille revolution

Ifølge juryen er den nye Actros en lastbil, der både er revolutionerende og evolutionær. Revolutionen ligger i en fantastisk blanding af forbedret drivlinie-teknologi og førerhusets aerodynamik. Disse to faktorer tilsammen neutraliserer det øgede forbrug af brændstof, som er en af følgerne ved at motorerne er optimeret til Euro 6-normen.

Motoren er helt ny: OM471 12,8 liter med et trykforstærket Common Rail-indsprøjtningssystem og en asymmetrisk turbolader.

De evolutionære aspekter består af en opdateret kabine, hvor interiøret har farvekode-adskillelse mellem arbejdsområdet (kørsel) og hvileområdet (soveafdeling). Desuden har den nye Actros avancerede sikkerhedssystemer, herunder en anden generations radarkontrolleret bremse hjælpeenhed, der kan afsløre forhindringer på vejen og bringe lastbil til fuldstændig stop uden hjælp fra føreren.

Imponeret jury

Juryen har i årets løb testet den nye Actros to gange, og journalisterne var især imponeret over den utrolig lette tilgang til at køre og håndtere lastbilen (juryen kalder det "ride-and-handle"). Den vil - mener de - sætte en ny standard i lastbilsektoren.

Også Mercedes’ beslutning om at tilbyde flådestyringssystemet Fleet Board som standardudstyr har været et af juryens væsentlige kriterier for at vælge Actros’en.

Med Fleet Board får chaufføren direkte feedback på sin kørestil. Dermed har han mulighed for at reducere sit brændstofforbrug og CO2-udslip.

Juryens formand, den italienske redaktør Gianenrico Griffini, summerede juryens holdning op således:

- Mercedes-Benz har leveret en ny lastbil, der har hævet overliggeren for lastbiler, både hvad angår effektivitet og komfort.

Vil man læse mere om afgørelsen, henviser juryen til denne hjemmeside: www.truck-of-the-year.com.

Stolte Mercedes

- Vi er utrolig stolte, siger Lasse Wøhlk, der er salgschef for lastbiler hos Mercedes-Benz Danmark.

- Vores indsats for at udvikle og raffinere Actros har virkelig har skabet et godt og unikt køretøj. Der er tale om en nybygget lastbil udviklet helt fra bunden. Den repræsenterer det ypperste inden for lastbilteknologi og sætter nye standarder for effektivitet og komfort.

- Det er faktisk lykkedes at reducere vindmodstanden med 18 procent, og det er medvirkende til en nedbringelse af brændstofforbruget med fem procent og en tilsvarende reduktion i CO2-udledningen.

Begejstringen for Actros er ikke kun udbredt blandt journalisterne. Også vognmænd og chauffører i transportbranchen udpeger Actros som foretrukkent erhvervskøretøj. Siden Actros blev lanceret tilbage i 1996 er der solgt over 700.000 Actros-køretøjer, hvilket gør modellen til den mest solgte i verden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063