23948sdkhjf

På tur med Scania Ecolution

Som et led i forbedring af miljøet tilbyder Scania ikke blot det nyopfundne ord Ecolution, men sætter også stærke ord bag formuleringen "optimering af kundernes driftsudgifter."
Ifølge Scanias egne termer er Ecolution en praktisk og forretningsorienteret service, der tager et spring fremad i at reducere miljøbelastningen fra transport.

Hvis hver operatør benyttede lejligheden til at skifte til Ecolution af Scania, ville CO2 udledningen falde dramatisk.

Og det er ikke utopi. Scania-forhandlerne er klar til at udarbejde en løsning, der præcist passer til den enkelte vognmands behov og driftsforhold. Man kan spare brændstof, man kan skære ned på omkostningerne

Ecolution fokuserer på at reducere brændstofforbruget og CO2-udslippet til et minimum. Det vil få en umiddelbar virkning på driftsøkonomiens bundlinje, lyder det fra Scania, som tilføjer.

Ecolution handler om mere end blot at vælge den rigtige teknologi. Chaufføren er lige så vigtig, når det handler om at minimere brændstofforbruget og emissionerne.

Scania-ejere har adgang til Scania Driver Training. Det er et program, der giver færdigheder og redskaber, så chaufføren kan forbedre sine præstationer. Programmet er i fuld overensstemmelse med EU-lovgivning om obligatorisk uddannelse af erhvervschauffører og har et stærkt fokus på økonomisk kørsel.

Det bygger blandt andet på Scania Driver Support, som er et system, der hjælper chaufførerne til at forbedre sine færdigheder hver dag. Hertil kommer specifikke vedligeholdelses-programmer og services designet til at holde køretøjet i den bedst mulige tilstand.

Det vigtige værktøj

Et af de vigtigste værktøjer til at indfri de mange mål og løfter fra Scanias side, er naturligvis en lastbil og et påhængskøretøj. Når chauffører skal trænes i Ecolution-teorierne bruger den svenske lastbilproducent et optimeret køretøj med 40 ton totalvægt, som består af en Scania R500 4x2 trækker med V8 EEV motor og en 3-akslet sættevogn, som har vindafvisende skørter.

Transportmagasinet har haft lejlighed til at køre en 100 km lang rundtur med køretøjet. Nærmere betegnet var rundturen delt op i to sektioner: Motorvejskørsel fra København til Rønnede, landevejskørsel retur Rønnede-København.

Der ligger en 500 hk og 2500 Nm stærk 16 liters V8 motor under førerhuset. Derfor er der naturligvis masser af trækkraft til rådighed. Ja, en mindre motor kunne snildt have klaret strabadserne på den omtalte strækning.

Ifølge min opfattelse er trækkraft andet end bare hestekræfter og drejningsmoment. En væsentlig betingelse for fuld udnyttelse af enhver motors effekt er også, at de resterende dele i drivlinen - gearkassen og bagtøjets udveksling - er kombineret optimalt.

Det ved Scanias teknikere tydeligvis alt om. Jeg oplevede i hvert fald et krystalklart bevis herpå, med en harmonisk drivline uden minuspunkter.

Højt komfortniveau

Kørekomforten er identisk med det, man oplever i alle Scania R-serie biler. Det indvendige støjniveau er så lavt, at der kun fornemmes en sagte og tilfreds brummelyd fra motoren. Derudover kan – som sædvanligt - nævnes fortrinlige udsigtsforhold gennem store rudearealer og store sidespejle og forfinede køreegenskaber med stærke elektronisk styrede skivebremser og dejlig neutral styring.

Den nyudviklede og fuldautomatiske version af Opticruise gearskiftesystemet har et glidende gearskifte, som i visse tilfælde ikke kan høres eller mærkes, men kun anes på omdrejningstælleren. Der er et ekstra plus: I den aktuelle version er koblingspedalen fjernet til fordel for fuld elektronisk styring.

Automatik hele vejen

Eftersom Scania trækkeren, er monteret med alverdens automatiske kontrol- og styresystemer, og jeg tilhører den magelige del af homo sapiens, blev den 100 kilometer lange strækning kørt på den samlede automatiks vilkår.

Derfor var det rent manuelle arbejde begrænset til enkelte bevægelser af højre ben på bremsen og ligeså enkelte påvirkninger af multifunktions rattets betjeningsknapper.

Dog betinget af kommandoer, der var forudindstillet på enten rattet eller instrumentbordet betjeningsknapper.

Legende let

Det elektronisk styrede samspil mellem cruiserkontrollen, Opticruise gearskiftet og retarderen, medvirker i vid udstrækning til både nem og komfortabel kørsel.

Når den ønskede fart er nået og tempostaten slået til, bliver den ønskede hastighed låst fast indtil der bliver trådt på bremspedalen.

Hvis den forudindstillede bliver overskredet med mere ende 4 kilometer, træder først motorbremsen og derefter retarderen automatisk i funktion.

Automatikken

Under kørselforetager elektronikken automatisk påkrævede op- og nedgearinger. Og hvert eneste gearskifte er blødt og nænsomt overfor brændstofforbrug og skåner drivlinen for unødvendig hårde ryk.

Hvad angår det, som var det vigtigste formål – brændstofforbruget – kan nævnes at hastigheden ikke på noget tidspunkt kom over 85 kilometer i timen på motorvejsstrækningen, hvor forbruget blev målt til 3,8 liter/kilometeren.

Forbruget på motorvej

Modsat blev forbruget på landevejsstrækningen målt til 3,03 liter/kilometeren. Her blev der kørt med maksimal hastighed på 75 kilometer/timen, ligesom andre hastighedsgrænser blev overholdt til punkt og prik. Herunder naturligvis på strækningen ved Køge, hvor de ansvarlige vejmyndigheder tilsyneladende aldrig har lært at indstille lyssignalerne til noget som bare minder om en grøn bølge.

Sidst, men ikke mindst, skal oplyses, at hele strækningen blev kørt med en gennemsnitshastighed på 54 kilometer/timen

Tekniske specifikationer

Model: Scania R 500 LA 4x2 MNA.

Motor: DC16 22 V8 EEV med SCR.

Slagvolumen: 16 liter

Effekt: 500 hk. ved 1800 omdr/min.

Moment: 2500 Nm ved. 1.000-1.350 omdr/min.

Brændstofsystem: PDE med elektronisk styret enhedsinjektorer.

Transmission: GRS0905R rangegearkasse med splitdel og retarder

Gearskiftesystem: Fuldautomatisk Opticruise.

Geartrin: 12 + 2 bakgear.

Drivaksel: R780 med enkelreduktion og differentialespærre.

Udveksling: 2,59:1.

Akselafstand: 3700 mm.

Affjedring: Parabel for. 4-punkt luft bag.

Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul.

Førerhus: CR19H med 4-punkt luftaffjedring.

Dæk: For. Michelin Savergreen 315/80 R22,5 XF, Bag. Michelin Savergreen 315/70 R22,5 XD

Egenvægt: 7.605 kg.

Totalvægt: Max 19.000 kg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081