Hermed får DB Schenker Rail Scandinavia opbakning til deres forslag om at lade jernbanen tage over, når - eller hvis - Mols-Linien lukker sin kombifærgerute mellem Århus og Kalundborg.
Betingelsen er, at transporten med banen skal være lige så billig og hurtig som transporten med færgen.
- Vi har kapaciteten og kører i forvejen en effektiv jernbanerute mellem Aarhus og Høje-Taastrup, sagde DB Schenker Rail Scandinavias adm. direktør Stig Kyster-Hansen i Transportmagasinet forleden.
I rundspørgen blev læserne bedt om at besvare følgende spørgsmål:
Når Mols-Linien lukker lastbil-færgeruten Århus-Kalundborg, skal godset så køre med jernbane i stedet?
Her svarede:
Nej. Jernbanetrafikken er en død sild i Danmark. (35%)
Ja. Jernbanen skal bare være lige så billig og hurtig. (48%)
Måske; men det skal være en anden operatør end DB Schenker. (9%)
Ved ikke (9%)