23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DB Schenker Rail: Jernbanen er mest miljørigtig

Set i et overordnet perspektiv er jernbanen ubetinget den mest miljørigtige og samfundsøkonomisk bedste løsning på at transportere større godsmængder på tværs af Danmark, siger DB Schenker Rail-direktør Stig Kyster-Hansen.

- Det vil være uforsvarligt at holde en urentabel færgerute kunstigt i live. Særligt hvis det skal ske med skatteydernes penge.

- Færgeruten har i forvejen alt for længe været årsag til konkurrenceforvridning i forhold til jernbanen blandt andet ved at tilbyde priser, som ikke har været tilstrækkelige til at drive ruten forretningsmæssigt. På lige konkurrencemæssige vilkår vil det i høj grad være muligt at transportere det berørte gods på skinner mellem landsdelene, siger Stig Kyster-Hansen.

Kører ruten i forvejen

DB Schenker Rail Scandinavia kører i forvejen flere gange om ugen en meget velfungerende rute for APM Terminals mellem Aarhus og kombiterminalen i Høje Taastrup.

- Lignende produkter kan etableres til gavn for både producenter, distributører, miljøet og samfundsøkonomien, siger Stig Kyster-Hansen.

- Det kan oven i købet ske uden den svære belastning af vejnettet og uden at øge den spildtid, der i forvejen oparbejdes i bilkøer på indfaldsvejene til alle de større byer.

- Der er perspektiv i at tænke hele vejen rundt om de mange aspekter af godstransport. Det er muligt at skabe bedre samspil mellem transportformerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03