Dette budskab er at finde i en ny rapport fra Søfartsstyrelsen. Her ses der nærmere på, hvilke muligheder rederierne og den danske maritime udstyrsindustri har for fortsat at være nogle af de førende inden for grønne løsninger.
- Udfordringen for rederierne og den hjemlige udstyrsindustri er kompleks, siger kontorchef Mogens Schrøder Bech, Søfartsstyrelsen.
- En særlig udfordring er, at langt de fleste rederier får bygget deres skibe i Østasien. Udstyrsindustrien skal dermed kunne levere løsninger til en produktion, der foregår flere tusinde kilometer borte.
Kontorchefen mener, at partnerskaber med eksempelvis værfter i Østasien kan være vejen frem.
- Det kan blive til et positivt udbytte for alle parter, siger Mogens Schrøder Bech.
- Rederiet får et nyt konkurrencedygtigt skib, den danske udstyrsleverandør får udviklet og afprøvet produkter og værftet får et standarddesign, der kan sælges til andre.
Rapporten peger også på, at et internationalt samarbejde mellem flere virksomheder være en stor udfordring, som skal gribes rigtigt an.
Læs mere om sagenLæs en opsummering af rapportens konklusioner (3 sider på dansk) på søfartsstyrelsens hjemmeside (
eller følg dette link:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/SiteColl...Hele rapporten (15 sider i alt) findes på engelsk på dette link:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/SiteColl...