23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Strid om 1 eller 2 kroner pr. km

S og SF’s forslag om en ekstra lastbilafgift ramler mod EU’s loft for vejafgifter, mener regeringsblokken

- Hvad er konsekvensen af at brandbeskatte et erhverv, lød trafikordfører Kim G. Christiansens (DF) ledende optakt i trafikudvalgets møde om S-SF’s plan om at lægge ekstra 1500 millioner kroner på lastbilsafgiften.

- To kroner i stedet for én krone pr. km, svarede skatteminister Peter Christensen (V).

- En afgiftssats på to kroner vil ligge over de omkostninger, der er forbundet med lastbilernes vejslid, luft- og støjforurening.

- Desuden vil afgiftsforhøjelsen betyde højere priser for forbrugerne og stigende omkostninger til eksportorienterede erhverv.

- En for stor afgifts vil give problemer i forhold til EU, som har fastlagt, at provenuet fra vejstrækninger i det transeuropæiske vejnet ikke må overstige omkostningerne ved at anlægge og vedligeholde de samme veje.

Halvanden milliard

- En sats på to kroner kan komme i konflikt med direktivet, medmindre man inkluderer en betydelig større del af vejnettet, så km-afgiften kommer ned på et niveau, som EU kan acceptere, erklærede Peter Christensen.

- Intet GPS-system kan håndtere et fintmasket vejsystem. Med andre ord kræver S og SF udvikling af en helt ny teknisk løsning, som ikke er set noget sted i verden, konkluderede Peter Christensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|