23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere biler til CMP

Biltransporterne steg kraftigt for Copenhagen-Malmø Port (CMP). I 2010 klargjorde CMP 322.000 fabriksnye biler til de nordiske markeder. Det er en stigning på 56 procent sammenlignet med kriseåret 2009.

Baggrunden er, at bilsalget virkelig er kommet i gang igen i både Skandinavien og Rusland. For at klare stigningen er CMP begyndt at genansætte medarbejdere.

Stigningen i biltransporterne kunne mærkes allerede i begyndelsen af 2010, og derefter fortsatte væksten i årets løb.

- Markederne i Sverige og Norge steg først, og derefter kom Danmark og Finland, fortæller Bart Steijaert, som er ansvarlig for CMP's havne- og terminalaktiviteter.

- Det helt store løft kom, da bilmarkedet i Rusland kom op i gear igen. Det betyder, at vi mod slutningen af året håndterede omkring 30.000 biler om måneden.

Det skal sammenlignes med de dårligste måneder under finans- og konjunkturkrisen, hvor antallet lå på omkring 7.000 biler. Stigningen i 2010 gælder alle de bilmærker, der håndteres inden for CMP, som i dag driver Skandinaviens største knudepunkt for biltransporter.

Ford tilbage

Ford har valgt at bruge CMP igen til at håndtere deres biltransporter.

- Samarbejdet med Ford indledes i marts 2011. De vil transportere omkring 6.000 biler om året via vores anlæg i Malmø, fortæller Bart Steijaert.

- Den hastige udvikling gør, at flere bilproducenter henvender sig til os, og derfor er vi netop nu i gang med yderligere forhandlinger.

I løbet af foråret 2011 flytter færgetrafikken til Norra Hamnen i Malmø. Så frigøres der omkring 180.000 kvadratmeter omkring den gamle færgeterminal, som bilaktiviteterne så overtager.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096|instance-web01