23948sdkhjf

Jagter de grønne løsninger

Kent Bentzen mener, at regeringens satsning på den grønne udvikling er god for transportcentrene. De kan være med til at finde nye samarbejds- og distributionsformer.
- For mange vognmænd og transportfirmaer er regeringens netop offentliggjorte klima-politik og satsning på grønne løsninger et forfærdeligt skræmmebillede; men vi skal have vendt det rundt. Vi skal se på de positive muligheder ved denne satsning.

Sådan lyder det fra Kent Bentzen, som er formand for transportcentrene i Danmark.

- I transportcentrene vil vi gerne være med til at finder markedsbaserede løsninger, der opfylder de grønne ønsker. Selv om det lyder frygtindgydende, at brugen af diesel skal være udfaset i 2050, så er kravet meget samfundsrelevant. Den udfordring vil vi gerne tage op i transportcentrene. Jeg mener, at vi har tid nok til at starte og gennemføre en udvikling. Vi har i 20 år været med til at skabe løsninger inden for 3. og 4. parts logistik.

- Den udvikling vil vi gerne fortsætte med. Transportcentrene kan være med til at konsolidere bilerne, så vi undgår spild og tomkørsel. Vi kan skabe løsninger, så distribution foregår om natten. Vi kan finde samarbejdsformer, så transportfirmaerne kører med hinanden i stedet for mod hinanden.

- Den grønne udvikling er en god udvikling for transportcentrene, siger Kent Bentzen, som i øvrigt ser samme udvikling i andre transportcentre i Europa.

- Nogle af transportcentrene i Sydeuropa får henvendelser fra to-tre transportfirmaer, som ønsker at samarbejde i et fælles miljø. Transportcentre i Italien har fået sådanne forespørgsler, og er gået i gang med at opføre faciliteter, som virksomhederne kan leje sin ind i og være fælles om - samtidig med at de bevarer deres selvstændighed.

- Virksomhederne forudser, at der kan komme et scenarie, der betyder, at de vil gå væsentligt tilbage i omsætning og i aktiviteter. De bliver nødt til at deltage i fælles projekter om nye måder at distribuere og køre på.

I Danmark har vi tilsvarende eksempler fx. i Aalborg, hvor firmaet Arctic Group netop har ønsket at placere sig inde i transportcentret, hvor der er nogle stærke miljøer og fælles faciliteter at udvikle sig med.

Krisen varer længe

- Den krise, vi oplever nu, er måske længerevarende, end mange tror, siger Kent Bentzen.

- Jeg ønsker ikke at være pessimist, men jeg kan ikke finde optimismen i de markedsvilkår, som præger samfundet netop nu. Hvis jeg skal lede efter optimismen, ser jeg den i de udviklingsmuligheder, vi har blandt andet i transportcentrene.

- Vi er ikke kun ramt af finanskrise og manglende politisk ledelse. Det er de generelle markedsvilkår, som tegner sig særdeles negative for transportområdet.

Nu har vi haft nogle meget optimistiske år med globalisering, hvor vi har flyttet en masse aktiviteter og arbejdspladser til fjerne egne af kloden. Nu fornemmer jeg, at der vil ske en tilbageførelse af mange af aktiviteterne. Vi kommer til at se på, hvordan vi kan effektivisere vores systemer, så de kører topprofessionelt. Her vil jeg mene, at vi skal se på nye samarbejdsformer.

- Vi kommer til at samarbejde med udenlandske operatører - ikke som i dag for at dumpe priserne, men for at skabe nye måder at være effektive på og nye måder at levere varer på.

- I den udvikling står transportcentrene meget stærkt. Vi kan være med til at find samarbejdsformerne, udvikle faciliteterne og derved skabe mulighederne. De kan lægge grundlag for de fællesmiljøer og netværk, som bliver vigtige i fremtidens transport – og logistikløsninger.

- Jeg tror, at det bliver svært for de virksomheder, som står udenfor, og som har nok i sig selv. Derfor forudser jeg, at flere store virksomheder ønsker at slå sig ned i transportcentrene, hvor de har mulighed for at investere i noget, som også kan være interessant for andre at bruge. Det er ikke smart at komme til at stå med en tom lagerhal et eller andet sted på en mark, slutter Kent Bentzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.547