23948sdkhjf

Transportcentre på europæisk plan

Den europæiske forening for transportcentre, EUROPLATFORMS, er dybt engageret i beslutningerne på transportområdet på EU-niveau. Det har den været i 20 år.
EUROPLATFORMS (EEIG) blev stiftet den 18. december 1991 i Paris under overværelse af flere transportministre. Det blev skabt som en overbygning på et samarbejde mellem de forskellige landes transportcenterforeninger.

Der var fire stiftere: Spanien, Italien, Frankrig og Danmark.

Siden har samarbejdet oplevet en stor udbredelse, men den europæiske forening har stadig den samme grundholdning: Man skal skabe værditilvækst gennem samarbejde. Man skal skabe åbne og neutrale transportcentre.

- Vi er ikke interesserede i at etablere lukkede miljøer for enkeltvirksomheder, siger Kent Bentzen, der var med til at stifte foreningen og siden start i 1991 har været dens næstformand.

- Der findes masser af centre og hubs, som styres af enkelte virksomhed. De fungerer efter deres egne principper; men det er ikke sådanne centre, som vi ønsker at deltage i.

- For os handler det om af skabe fællesskaber og miljøer, hvor virksomheder arbejder på tværs af hinanden. I løbet af årene er EUROPLATFORMS trængt dybt ind i arbejdet med at skabe forståelse for "korridor-tankegangen".

- Det er et princip, hvor en transportvej - eller en korridor - medvirker til at effektivisere transporten mellem to centre eller to lande.

- For 20 år siden var det ikke nemt at komme over Alperne eller Pyrenæerne. De fleste lande havde deres infrastruktur bygget op omkring deres hovedstad. Der var ikke gode forbindelser landene imellem. Samhandel var noget, der mere eller mindre skulle sejles - og ad store omveje - for at nå frem.

- Det er blevet ændret siden. Også herhjemme, hvor vi både har Storebæltsforbindelse og Øresundsforbindelse – og snart en Femerbæltforbindelse.

Tjene penge

Det andet hovedprincip, som EUROPLATFORMS har skabt forståelse for, er, at man kan tjene penge gennem samarbejde - og at man kan samarbejde uden at skabe karteller.

- Værdivæksten, der skabes i transportcentrene, foregår i et åbent og tilgængeligt miljø, hvor man kan konsolidere gods og derved skabe synergi og effektivitet.

- Transport- og logistikcentrene er vækstmotorer. De kan skabe den vækst, der kan være motor for resten af samfundet, siger Kent Bentzen, og mener, at vækst kan være mange ting.

- Det behøver ikke kun være volumen. Det kan også være at udvikle mere professionelle løsninger, som mindsker spild. Selv om der er krise, kan det godt være, at vi kommer til at håndtere mere gods i vores system end enkeltvirksomhederne gør.

- I EUROPLATFORMS håber vi, at vi de næste 10-15 år kan være med til at implementere mange af de nye ting. Vi er meget glade for, at man i EU og i mange af landene fokuserer så meget på miljø og klima. Det er nemlig lige her, at transportcentrene kan være med til at gøre en forskel.

Dybt inde i EU

EUROPLATFORMS har været inde over mange projekter og bistået EU-kommissionen i mange spørgsmål vedrørende transport og logistik. Det er et arbejde, som har vundet stor respekt - ikke mindst fordi det foregår åbent.

EUROPLATFORMS har også kæmpet for logistikcentre uden for Europa. Foreningen har medvirket til at etablere centre i Kaukasus, Ukraine, Nordafrika og Sydamerika.

- Her er centrene udviklet ud fra vores koncept, siger Kent Bentzen, som mener, at disse centre vil få stor betydning for Danmark.

- For at danske transportvirksomheder kan samarbejde med virksomheder i for eksempel Kina eller Kaukasus, må der være nogle fælles værdier at bygge på. Det kan vi netop gøre i disse transportcentre, der er åbne og neutrale.

- Når vi bliver bedt om at bistå med et sådant projekt, får et par af vores medlemmer ansvaret for at deltage i det. Det kan for eksempel være ledere af et transportcenter i Spanien, Italien og Danmark, som indgår direkte i udvikling og etablering af det nye transport center.

Vundet respekt

- I vores forening har vi ingen stor organisation med embedsmænd og kontorchefer. Vi har fra starten besluttet, at vores medlemmer må levere noget arbejdstid og administration til at give indspil – ofte baseret på egne erfaringer - til de mange forskellige (politiske) aspekter omkring markedsbaserede, bæredygtige transport – og logistikløsninger.

Den arbejdsform har vunder stor respekt i EU-systemet. Den har gjort, at vi er kommet langt ind i organisationer omkring beslutningerne i fuld åbenhed. Vi er klar over, at det kan kaldes lobbyisme; men vi mener, at det er positiv lobbyisme. Vi fortæller om det, der sker ude i branchen helt åbent og konkret, slutter Kent Bentzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062