- Mine drøftelser med de øvrige partiers trafikordførere og transportministeren har gjort det helt klart, at der kan drives en kommercielt bæredygtig rute mellem Århus-Kalundborg, der både giver overskud og tilbyder billigere løsninger for vognmændene end transporten over Storebælt.
- Derfor er der ikke nogen grund til at gå ind med statsstøtte i forhold til en sådan rute. Vognmændene må selv på tage sig et medansvar for at en sådan rute kan drives fornuftigt.
Per Clausen håber, at det delvist statsejede rederi "Færgen" går ind i driften af ruten.
- Det kan give sikkerhed for stabiliteten i driften, siger han.
- Der er også gode muligheder for at tjene penge på ruten.
Enhedslisten vil fremover prioritere at bruge penge på at forbedre vilkårene for godstransporten i form af investeringer i jernbaneforbindelser til flere godsterminaler, elektrificering nord for Fredericia og til Esbjerg.
Desuden vil partiet satse på at nedbringe omkostningerne ved transport af gods på jernbane.