23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rød erhvervspolitik

I sommeren 2010 vedtog Europa-Parlamentet - med S og SF i spidsen - at regulere arbejdstiden for selvstændige vognmænd. Mange advarede dengang Europa-Parlamentet mod at vedtage en sådan lov. Jeg pegede selv på, at den ville få meget uheldige konsekvenser for erhvervet og ville være umulig at implementere.

Det har nu vist sig, at være rigtigt. En lang række medlemslande siger åbent, at de ikke kan implementere reglerne.

Hvis en lov ikke kan implementeres i praksis, hvad skal vi så med den?

Det spurgte jeg for nylig EU-Kommissionens transportkommissær Siim Kallas, om. Han svarede, at Kommissionen er forpligtet til at sørge for gennemførsel af den lovgivning som Europa-Parlamentet og Ministerrådet vedtager. Man er derfor forpligtet til at sikre, at lovgivningen anvendes på korrekt vis.

Masseansættelser

Hvis den skal gennemføres korrekt, kommer den jo til at betyde, at der skal ansættes ligeså mange sagsbehandlere, som der er selvkørende vognmænd. Det kræver nemlig en fuldtidsstilling til at overvåge hver selvkørendes gøren og laden, når denne ikke sidder bag rettet.

Den danske transportminister må blive ved med at afvise implementering af reglerne sammen med de andre ministre. På sigt vil det forhåbentlig medføre et nyt lovforslag.

S og SF mangler i den grad en forståelse for, hvordan erhvervslivet er skruet sammen, og hvad der er fornuftig erhvervspolitik.

Vognmændene har i hvert fald ikke brug for mere af det, vi har set S og SF vedtage indtil videre.

Med venlig hilsen

Bendt Bendtsen

medlem af Europa-Parlamentet (K)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02