23948sdkhjf

Tyve stjæler benzinkort

Antallet af stjålne benzin- og dieselkort er i hastig vækst. Siden sommeren 2010 har Statoil haft over 100 sager med stjålne kort, og der er blevet misbrugt for over to millioner kroner.
Alene i årets første to måneder har tyvene tanket ulovligt for 600.000 kr. på 45 stjålne kort. Tyvene arbejder systematisk og går målrettet efter erhvervskort.

En specialbygget varevogn medstore tanke og en chauffør, der er særdeles vaks på fingrene, lænser hurtigt et benzinkort og giver en vognmand tab i flere tusinde kroners klassen. Siden sommeren sidste år er antallet af indbrud i lastbiler og varevogne nærmest eksploderet, og tyvene går målrettet efter én ting: Benzinkortet. Det ligger alt for ofte i bilen sammen med PIN-koden eller har en kode, som er meget nem at gennemskue.

Tyverierne er udbredt blandt alle benzinselskaber og hos Statoil, et af landets største benzinselskaber, har man alene i årets første to måneder kendskab til 45 sager med stjålne erhvervskort, som er blevet misbrugt for 600.000 kr. Ejerne af benzinkortene er de primære ofre for kriminaliteten.

Specialbyggede biler

-Tyvene går meget systematisk til værks og tanker oftest på ubemandede stationer. Kortene bliver typisk stjålet fra biler med flere chauffører, fordi kortet ofte her ligger i bilen. Når det oven i købet ligger sammen med PIN-koden eller har en helt forudsigelig kode, er det meget nemt for tyvene, siger Per Brinch, kommunikationsdirektør i Statoil.

- Tyvene kommer i specialbyggede biler med tanke, som tilsammen kan tappe flere tusinde liter diesel. På den måde kan tyven trække helt op fil 20.000 kr. eller mere på et stjålet kort, før systemerne når at lukke det, siger Per Brinch.

Yndede PIN-koder afkodes let

Statoil har et par vigtige tommelfingerregler til kunder, der helst vil undgå den slags ærgerlige tab. Selv om det kan være fristende, når flere chauffører deler en bil, skal man ikke lade benzinkortet ligge i vognen. Heller ikke hvis kortet er "bundet" til bilen. Statoil advarer også mod at opbevare PIN-koden sammen med benzinkortet. Mange virksomheder vælger også at ændre PIN-koden til en talkombination, der er nem for chaufførerne at huske.

- Vi vil opfordre kortindehaverne til at ændre praksis. Benzinkortet skal behandles med præcis samme omtanke som et Dankort eller kontanter. Læg aldrig koden sammen med kortet og lav en kode, som ikke gør det nemt for tyven. En løsning kan være, at man giver hver chauffør et benzinkort til bilen. Det koster ikke ekstra, siger Per Brinch.

- Selv hvis der har været indbrud i bilen, og kortet ikke er væk, er det vigtigt at få det spærret, da der også har været tilfælde, hvor kort er blevet kopieret og misbrugt, siger Per Brinch

Hvis kort og evt. PIN-kode ligger i bilen, hæfter kortindehaveren selv for det beløb, der trækkes på kortet, ind til det bliver meldt stjålet. Det kommer bag på nogle kortindehavere, og derfor går Statoil nu i offensiven for at kommunikere mere til kunderne om problemet. Sikkerheden i Statoils systemer er på samme niveau som i almindelige kreditkortsystemer. Udfordringen er, at kunderne anvender kortene anderledes. Intet tyder på at tyverierne er i tilbagegang, og derfor har kunderne et voksende behov for at beskytte sig selv.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156