23948sdkhjf

Opbyggerne skal samles

VBG-direktør Per Mikkelsen er blevet formand for den danske opbyggerbranche.
Uanset om det gælder arbejdet eller privat, er engagement og vedholdenhed nogle af de positive egenskaber, der kendetegner Per Mikkelsen.

Men for dem, der sidder på den anden side af bordet eller ikke lige er med på Per Mikkelsens stræben efter kvalitet og sikkerhed, kan han – på godt dansk - godt være en "pain in the ass".

- Ja, det er helt sikkert, at der er nogen der synes at jeg er røvirriterende, siger Per Mikkelsen, der senest er blevet formand for de danske opbyggere, hvilket nogle steder vakte undren.

- Der er nogen, der mener, at jeg gør det for at promovere VBG, men med den markedsandel vi har, er der ingen grund til det, fastslår Per Mikkelsen.

På lige fod med mange af sine nordiske VBG-kolleger er han gået med i brancheforeningsarbejdet, og i Danmark er han bekymret på standens vegne.

- Vi er bagude rent lovgivningsmæssigt og det er et problem. Branchen opfatter det som en beskyttelse, at vi endnu ikke har implementeret EU-reglerne, men det er det modsatte. Jeg har stor respekt for Trafikstyrelsen og det arbejde de laver, men de har bare ikke helhedsbrillerne på, siger Per Mikkelsen.

Nye veje

Han peger på, at transportbranchen har ændret sig de senere år, og at lastbiler og køretøjer i stigende grad leases/lejes ud, ligesom der handles over grænserne.

- Hvordan vil leasingselskaber se på køretøjer, som er begrænset til et lille geografisk område? Det vil uvægerligt sende prisen i vejret, når selskabet ikke har mulighed for at sælge køretøjet ud af landet til ejer nummer to eller tre. For hvis en vognmand i Holland, Sverige eller Polen køber en dansk lastbil, så vil han fremover selvfølgelig have orden i papirerne, vurderer Per Mikkelsen.

Han stiller også spørgsmålstegn ved, om lastbilproducenterne, der bruger store millionbeløb på at opnå typegodkendelser, vil blive ved med at acceptere, at der i et lille land "hives, skæres og splittes biler ad".

VBG-direktøren peger på, at branchen herhjemme risikerer, at lastbilproducenterne vælger selv at opbygge bilerne.

Sammenhold

- Vi er gode til at opbygge biler herhjemme, men det er vigtigt, at branchen er enig om fremtiden og at det er en god ide med fælles EU-regler, siger Per Mikkelsen, der har sat sig som mål, at "samle branchen, så vi kan sidde i samme stue".

- Selvfølgelig er det konkurrenter – men det er også kolleger med fælles interesser, understreger Per Mikkelsen.

Hvorfor er det så gået godt indtil nu?

- Fordi reglerne endnu ikke er fuldt implementeret rundt omkring i Europa, svarer han.

- Men nu bliver reglerne implementeret. Til den tid er det vigtig, at vi ikke sidder i vores egen lille firkant med hjemmelavede regler.

- Jeg ved godt, at der er noget "ulven kommer" over det.

- Det kan godt være, at Trafikstyrelsen har besluttet, at det her ikke vedrører Danmark – men det kommer det til. Derfor ønsker jeg, at branchen og myndighederne sammen finder ud af, hvordan EU-reglerne kan implementeres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063