I praksis betyder det, at en afbrydelse af den daglige arbejdsperiode på mindst syv timer medfører, at der ikke samtidig bliver rejst sigtelse for overtrædelse af den daglige køretid, når en chauffør undlader at afholde en lovlig daglig hvileperiode på mindst ni timer.
Begrundelsen for ændringen er, at EU-Kommissionen tidligere på året lempede fortolkningen på reglerne om den daglige køretid.
Det er samtidig Rigspolitiets opfattelse, at den særlige tolerance på 15 minutter for køreperioder på 4½ time ved mange hyppige stop ikke kan bruges, når der er tale om de nye digitale kontrolapparater, som er typegodkendt i efter EU's bestemmelser og som skal installeres i køretøjer, der indregistreres første gang efter den 1. oktober 2011.
- Chauffører og vognmænd, som kører med de nye digitale kontrolapparater, som efter manges opfattelse opmåler køretiden i lighed med det ældre analoge kontrolapparat, skal derfor være opmærksomme på, at man ikke kan påberåbe sig 15 minutter ekstra køretid i hver 4½ times køreperiode ved kørsel med mange hyppige stop, siger DTLs nye chefkonsulent, Frank Davidsen.
Han forventer, at sigtelser for overtrædelse af den daglige køretid som følge af chaufførens manglende lovlige hvil, vil blive behandlet i overensstemmelse med den nye praksis.
- Det betyder, at sigtelserne, hvor der indgår kumulation af køretiden i verserende sager, formentlig frafaldes, siger han.