Det er snart slut med lange køer, spild af brændstof og halvfyldte lastbiler, når varebilerne dagligt leverer varer ud til butikkerne i Region Syddanmark. Når varebilerne fremover skal bringe varer frem i det syddanske, vil det mange steder foregå om natten.
Det er resultatet af en ny bevilling fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport til et treårigt forsøgsprojekt, som skal opstille og afprøve forskellige løsninger ved natdistribution, så man kan lette trængslen på vejene i dagtimerne og høste centrale CO2-reduktioner.
Projektet er sammensat af en lang række repræsentanter fra transportbranchen samt brancheorganisationer, kommuner og fagforeninger. Væksthus Syddanmark står for projektvaretagelsen.
Større lastbilerVed at lade branchen køre og levere varer om natten i stedet for om dagen, kan der hentes ikke bare miljømæssige men også store erhvervs- og samfundsmæssige gevinster.
- Samfundsmæssigt er der store fordele ved at udnytte vejene om natten, siger Mogens Therkelsen, sønderjysk storvognmand og én af hovedmændene bag projektet.
- Ofte er lastbilerne kun fyldt 60 procent, blandt andet fordi trafikpropper gør kørslen besværlig.
- Ved natkørsel kan der køres med større lastbiler, og de kan have mere gods med, som igen er med til at minimere antallet af biler inde i byen.
- Natkørsel vil betyde, at der skal dispenseres for en række regler, udtaler Mogens Therkelsen.