23948sdkhjf

De fleste lastbiler er hvide

Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed er betydningsfulde elementer, når nye lastvogne udvikles. Selv om hvid er den mest almindelige farve for lastbiler, bliver farve og design stadig vigtigere, fastslår Volvo Trucks’ designafdeling.
Lastvognsbranchen halter lidt bagefter personvognsindustrien, når det handler om at bruge design og farve skabe individuelle varemærker: men det er ved at ændres.

Det fortæller Carina Byström, der er farve- og materialedesigner i Volvo Trucks’ designafdeling.

- Hvid er stadig den mest almindelige førerhusfarve, siger hun.

- Mellem 60 og 70 procent af lastvognene, vi sælger, er hvide. For vognmanden er det funktionaliteten, som er det primære. Lastvognen er arbejdsplads, kontor og soveværelse på én gang. Derfor skal alt fungere optimalt og servicen skal være tip-top, siger hun.

- I personvognsindustrien er farve og design vigtigt for kunderne; og det er langsomt ved at vinde indpas på lastbilerne.

- Konkurrencen i lastvognsbranchen er blevet større. Derfor er det også vigtigt at skille sig ud fra mængden. Farve er blevet en vigtig bestanddel i den måde, et lastvognsmærke opfattes på, siger hun.

Den teknologiske udvikling har gjort, at alle lastvognsproducenter gør store fremskridt på kvalitetsområdet: men et godt gennemtænkt design bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for lastvognsproducenterne, når de skal skille sig ud fra hinanden.

- Vi bruger designet til at skabe et individuelt varemærke, der understreger produktets unikke egenskaber, siger Carina Byström.

- Godt design er ikke bare, hvad man kan se på overfladen. Det skal forene funktion med form. Designet kan også udtrykke de funktionelle ambitioner, som virksomheden prioriterer højt.

Halter bagefter

- På det område halter vi lidt bagefter personvognsindustrien; men der er klare tendenser, som indikerer, at design og farve spiller en stadig større rolle i udviklingen af et varemærke.

- Bilproducenterne udskifter hvert år nogle farver. En eller to farver tilføjes eller fjernes, mens andre, som sølvgrå, sort og hvid, altid findes på farvekortet.

- Disse klassiske farver står distancen. Omkring 25 procent af Volvo Personvognes modeller sorte. selvom køberne har 15 forskellige farver at vælge imellem for hver model.

70 procent hvid

- For lastvogne er hvid stadig den mest almindelige førerhusfarve, både fordi den er billigst, men også af andre årsager. 60-70 procent af de lastvogne, vi sælger, er hvide, fordi mange kunder vælger at male dem i deres egne karakteristiske fremtræden.

- Vores kunder vil for de flestes vedkommende have bilerne i deres egne virksomhedsfarver og ønsker at dekorere dem med logo, mønstre eller striber, beretter Carina Byström.

500 opskrifter

Lastvognsfabrikkerne har et permanent udvalg af førerhusfarver, mens personvognsproducenter kasserer gamle farver. På Volvo Trucks findes der mellem 450 og 500 farveopskrifter. Når man modtager en ordre, blander leverandøren den passende farve og leverer malingen.

- Nogle større kunder tager visse farver til sig som deres virksomhedsfarver. Efter nogle få år køber de så nye biler og vil selvfølgelig have dem i samme farver, forklarer Carina Byström.

Det er en af grundene til, at lastvognsindustrien ikke er så modeorienteret som personvognssektoren.

Derudover skal en lastvogn holde længe, og dens udseende skal holdes pæn hele tiden. Derfor er designet mere neutralt, lidt som designet på møbler i offentlige kontorer. Tøjmoden og møbelmoden skifter hurtigere – ud med det gamle, ind med det nye, nyt tapet på væggene.

Fem år frem i tiden

For Carina Byström og hendes medarbejdere på Volvo Trucks farve- og materialeafdeling er udfordringen at kunne se de langsigtede tendenser. De farver, de vælger, kommer først på lastvognene cirka 5 år senere.

Den seneste tendens inden for lastvognsførerhuse er lige nu metalfarver.

- De seneste år har vi introduceret omkring 20 nye metalfarver. Indtil da havde vi kun nogle få, og vi havde bemærket en stor efterspørgsel efter disse farver, siger Carina Byström.

Også farverne i førerhusindretningen bliver udvalgt med omhu. Lige nu er farven på indretningen i Volvos lastvogne hovedsagelig grå.

- Vi holder os til farver med en varmere tone, som giver en mere hyggelig atmosfære, men samtidig ønsker vi at beholde det skandinaviske udtryk. Vi vil derfor ikke tilbyde de gul-beige farvetoner, som man for eksempel ser i amerikanske og tyske lastvogne, siger hun.

Får inspiration

Designmedarbejderne får inspiration fra fra designverdenen, møbler og fagmesser.

- Det er en konstant teamworkproces som involverer flere grupper af eksperter, siger Carina Byström.

Volvo Trucks’ designafdeling er vokset støt de sidste 10 år. Den beskæftiger designere, administratorer, projektledere og modellører.

Man kunne fristes til at tro, at den økonomiske recession og nedgangen i lastvognssalget rammer hårdt ned på design og udvikling. Men tværtimod – design bliver mere og mere vigtig.

- Sammen med teknologi og produktudvikling er design vigtigt for at kunne levere konkurrencedygtige produkter, slutter hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079