23948sdkhjf

Udviklingen vendt for salg at internt materiel

Foreningen af gaffeltruckforhandlere og producenter, IFAG, er henrykte. Salget har udviklet sig meget positivt for det interne transportmateriel de sidste fire-fem måneder af 2010.
Kort tid efter sommerferien 2010 vendte den negative trend for gaffeltruck- og warehouse-branchen. Pludselig steg salget bare måned for måned.

Det kan formanden for gaffeltruckbranchens forening IFAG, Peter Møller, tale med om.

Peter Møller sidder med den seneste statistik over gaffeltrucksalget i Danmark, og den slår fast, at salget af internt transportmateriel – både gaffeltrucks og warehouse materiel – steg til lidt over 3.000 enheder i 2010.

- Hvis man kigger lidt dybere ind i tallene, vil man se, at august blev vendepunktet for warehouse materiel, siger Peter Møller.

- Herefter er der fremgang måned for måned. Ikke nok med, at vi har indhentet det niveau, vi var bagud i forhold til 2009. Vi kommer faktisk et pænt stykke foran.

- Alene i december 2010 solgte vi 297 enheder. Vi skal tilbage til 2004 og 2005 for at finde et lignende niveau. Det er lige inden konjunkturerne steg til superårene 2006, 2007 og halvdelen 2008.

Vendepunkt i 2010

Salget af gaffeltrucks oplevede et vendepunkt i oktober 2010, hvor vi for første gang siden finanskrisen nåede over de magiske 100 trucks om måneden for branchen. Det er omkring 300 trucks for et kvartal eller 1200 trucks på årsbasis. Det er en positiv ændring for branchen, siger Peter Møller.

Han mener bestemt ikke, at krisen er overstået; men man er på vej i den rigtige retning.

- En krise kommer som et lyn fra en klar himmel, men den slukkes langsomt.

Naboer hjælper

IFAG-chefen peger på, at Danmarks nabolande er delvis skyld i den positive udvikling.

- Lande som Tyskland, Sverige og England har haft fremgang tidligere end os. Det har sat gang i det danske eksporterhverv, som så har efterspurgt nyt materiel.

- Desuden har mange virksomheder udskudt deres investeringer i nyt materiel. Nu er nedslidningen af det interne transportmateriel så langt fremskreden, at det ikke kan udsættes længere. Krisen har stået på i tre år til august, og derfor skal for eksempel mange palletrucks udskiftes nu. De har typisk en levetid på fem år. Derfor burde 30-40 procent af bestanden af palletrucks være klar til udskiftning. siger Peter Møller.

Brugt går godt

Også salget af brugt materiel har været godt de seneste halve år. Her er det også nabolandene, som har gjort et stort indhug i det brugte materiel. Også de mere økonomibevidste virksomheder har hellere villet købe en god brugt maskine frem for en helt ny.

Derfor har vi haft et fantastisk kvartal på brugt materiel.

Peter Møller mener også, at finanskrisen har gjort mange virksomheder mere økonomibevidste.

- Tidligere var man ikke bleg for at låne penge for at skabe succes. I dag ser vi, at mange først lige vil tjene nogle penge, før de investerer. Risikovilligheden er blevet meget lavere.

Regeringsskift

Peter Møller forudser, at et eventuelt regeringsskifte til den røde blok vil føre føre til højere skatter og højere rente. Derfor kan man med fordel gå ud nu og tegne kapitalgoder til en uhørt lav rente.

- Leasing- og finansieringsselskaber lægger altid en forventningsrente ind i priserne, men denne rente er ikke lagt ind endnu. Derfor kan man stadig lease materiel gennem truckvirksomhedernes leasingselskaber til en meget fordelagtig rente – og oven i købet på fastrente vilkår.

- Det er der mange, der vælger at gøre, for så afbøder det virkningen af en højere rente om et år eller halvandet.

- Der er meget psykologi i rentesatser, og lige nu er renten rekordlav. Ikke mange tror på, at den vil blive ved med det.

Efterløn

Endelig meter IFAG-bossen, at statsministerens udmelding om efterlønnen har haft en positiv effekt på erhvervslivet.

- Det har skabt et vist håb om, at vi får arbejdskraft til rådighed, når nu hjulene begynder at rulle lidt hurtigere.

- Vi så det før krisen, hvor der var 44.000 ledige at tage af. I dag er der ikke flere arbejdsløse end, at vi hurtigt kan løbe ind i en situation med manglende kvalificeret arbejdskraft. Det kan vi afbøde ved at afskaffe efterlønnen.

Efterlønsordningen er jo ikke skabt som en tilbagetrækningsordning. Efterlønnen blev udtænkt for at gøre noget ved den store ungdomsarbejdsløshed, vi oplevede i 1980’erne. Man gav den ældre del af arbejdsmarkedet mulighed for at trække sig tilbage tidligt med en meget fornuftig ydelse. I dag har efterlønnen betydet, at pensionsalderen i praksis er faldet fra 67 til 62 år.

Troen tilbage

Tiltroen til fremtiden er kommet igen. Det går den rigtige vej. Forespørgslerne begynder at komme, og beslutningsprocesserne er blevet kortere.

Vi er kommet ud af krisen. Vi er kommet over vores handlingslammelse efter chokket. Nu har vi trimmet virksomhederne og er klar til den fremgang, som kommer. Vi skal have politikerne til at give os nogle rammevilkår, hvor vi får mulighed for at rekruttere de medarbejdere, vi har brug for – og de kan godt gå i gang nu, slutter Peter Møller.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126