Det er som led i et forsøg, som vognmand Poul Henrik Schou vil køre i et år sammen med olieselskabet OK.
Foreløbig vil udvalgte biler blandt Schous i alt 55 lastbiler køre på biodiesel, alt efter vejrforholdene.
Årstidernes skiften spiller ind på forsøget, fordi forsøget går ud på at bruge biodiesel fra den danske virksomhed Daka Biodiesel, der fremstiller biodiesel på basis af affaldsprodukter. Biodieselen fra Daka har en høj grad af CO2-fortrængning, men det er desværre ikke velegnet i store koncentrationer i de kolde måneder. Iblandingen af biobrændstof skal derfor kunne ændres fra uge til uge.
- Vores målsætning er at nedbringe CO2-udslippet fra bilerne med godt 15 procent hen over året i forhold til det brændstof, som de kører på i dag, fortæller Poul Henrik Schou.
Til det brug har OK opstillet en særlig "blandetank", hvor Schous chauffører kan vælge diesel med tilsætning af enten 10, 20 eller 30 procent biodiesel alt efter temperaturforholdene.