I 2050 skal alle biler være forureningsfrie, hvis Danmarks mål om fossil uafhængighed skal nås. Til den tid vil halvdelen af bilparken kunne være brintbiler.
Det konkluderer en rapport, der er udarbejdet af Brint & Brændselscelle Partnerskabet, Hydrogen Link Danmark og H2 Logic.
Rapporten anbefaler, at der etableres en infrastrukturpulje og nogle gode rammebetingelser på niveau med det, der er gjort for biogas.
Lang rækkeviddeBrint-biler kan have samme rækkevidde og hurtige optankning som konventionelle biler. De kan derfor blive attraktive i hele bilparken.
Hvis brintbiler bringes på markedet i 2015 kan de udvikle sig til at udgøre halvdelen af bilparken i 2050. Det vil tage tid at udskifte bilparken og i 2025 kan kun 100.000 brintbiler forventes på vejene. Det er til gengæld nok til at markedet selv kan bære udviklingen frem mod 2050.
Da brint kan produceres ud fra strøm og spaltning af vand, kan infrastrukturen af brinttankstationer bidrage til at balancere den betydelige mængde vedvarende energi som vil blive produceret i Danmark i 2050.
I perioder med overskud af strøm kan brint produceres og lagres ved tankstationer, og i perioder med underskud kan den lagrede brint omdannes til strøm i brændselscelle kraftværker.
Ved at basere brint på vedvarende energi fjernes CO2 og partikel forureningen fuldstændigt for halvdelen af bilparken, hvilket vil kunne give besparelser på 4 milliarder kroner i helbredsomkostninger frem mod 2050.
Rapporten og grafiske sammenfatninger kan findes på
www.hydrogenlink.net/brint2050.asp