Lastvognsbranchen halter lidt bagefter personvognsindustrien, når det handler om design og farve; men der er klare tendenser i lastvognsindustrien, som indikerer, at design og farve spiller en stadig større rolle.
Det fortæller Carina Byström, der er farve- og materialedesigner i Volvo Trucks' designafdeling.
- I personvognsindustrien har valg af farve længe været en vigtig overvejelse for kunderne; men for lastvogne er det derimod funktionaliteten, som er det primære.
- Lastvognen gør det ud for arbejdsplads, kontor og soveværelse på én gang. Derfor skal alt fungere optimalt og servicen skal være tip-top, siger hun.
Hvid er stadig den mest almindelige førerhusfarve. Mellem 60 og 70 procent af lastvognene, vi sælger, er hvide: men den seneste tendens inden for lastvognsførerhuse er lige nu metalfarver.
- De seneste år har vi introduceret omkring 20 nye metalfarver, siger Carina Byström.
- Lastvognsfabrikkerne har dog et permanent udvalg af førerhusfarver, mens personvognsproducenter kasserer gamle farver. På Volvo Trucks har vi mellem 450 og 500 farveopskrifter p lager til lastbiler.
En anden tendens i lastvognsbranchen er, at mange vognmænd vælger at male lastbilerne i deres egne karakteristiske farver, efter at de har modtaget bilen. Derfor vil de gerne have leveret dem i hvid, som også er det billigste.
- De dekorerer dem derefter i deres egne virksomhedsfarver med logo, mønstre og striber, slutter hun.