23948sdkhjf

MAN bider sig fast i toppen

Det var ikke en enlig svale, da MAN sidste år blev det mest solgte lastbilmærke i Danmark. Igen i år har MAN overhalet Scania og er lige i hælene på Volvo.
Hvis en vognmand kom forbi og købte 39 MAN-lastbiler, ville den tyske lastbilproducent overhale Volvo og blive det mest solgte lastbilmærke i Danmark. Igen.

Flere lastbiler er der ikke mellem Volvo og MAN i stillingen over de mest solgte lastbiler herhjemme i år fra januar til og med november.

- Året er endnu ikke slut. Det bliver et meget tæt løb, siger MAN's marketing- og kommunikationschef Claus Lindholm ved et mini jule-pressemøde torsdag.

- Vi er kommet for at blive. Det kan Volvo og Scania lige så godt vænne sig til. Og vi har flere initiativer klar i 2012, så vi giver dem kamp til stregen.

Ifølge Claus Lindholm statistik fordeler markedsandelene sig således i top 3:

1. Volvo - 24,5 %

2. MAN - 23,4 %

3. Scania - 21,5 %

Derfor et godt MAN-år

- Det er lykkedes os at få de store og stærke transportfirmaer som kunder, og det er netop den kundegruppe, som har købe nyt i år, sagde Claus Lindholm.

- Desuden har vi haft stor succes med vores Rental-koncept, hvor vognmænd har kunnet finde andre finansieringsmåder til en ny lastbil. Det er bestemt ikke alle, der kan lide at gå tiggergang til bank eller leasingselskab. Så er det godt at kunne leje.

- Endelig har vi brugt meget tid på at fortælle kunderne om Total Cost of Ownership - TCO. Kunden skal se på, hvad lastbilen koster i drift og vedligeholdelse i hele den periode, man har bilen, i stedet for kun at fokusere på indkøbsprisen. Det har mange kunder taget til sig - og det vil vi fortsætte med at bringe op i 2012.

Fokusområder 2012

Ud over TCO-kampagnen, vil MAN i 2012 også satse på at få flere serviceaftaler i hus.

- Vi har rigtig mange forskellige muligheder for serviceaftaler, tilkøbsgarantier og forskellige servicepakker. Dem skal vi være bedre til at kommunikere ud til kunderne. Vi er overbeviste om, at det er noget, som endnu flere vil benytte sig af.

- Endelig glæder vi også til at præsentere vores bud på en Euro-6 lastbil. Det bliver helt sikkert noget, som vises frem på IAA i Hannover til efteråret.

Claus Lindholm har meget usikre fornemmelser for 2012.

- På den ene side frygter vi, at krisen kommer buldrende. På den anden side har vi kunder, som gerne vil investere i lastbiler i 2012. Det bliver spændende at se.

2012 bliver også året, hvor MAN tager navneforandring. Fra at have hedder MAN Last & Bus A/S i mange år, ændres navnet til MAN Truck & Bus Danmark A/S.

Overtaget af VW

VW-koncernen ejer i dag 56 % af aktierne i MAN og 72 % af aktierne i Scania.

Hvad det vil få betydning for fremtiden, er Claus Lindholm ikke helt sikker på.

- Vi har ikke fået så meget at vide endnu. Topcheferne arbejder fortsat med planerne. Det vi har fået at vide er, at man vil samarbejde på indkøbssiden og motorudviklingssiden.

- Når VW-koncernen køber ind, vil de virkelig kunne lave storindkøb og få storrabatter på en lang områder som for eksempel stål og dæk.

- Desuden vil vi helt sikkert skulle samarbejde med Scania på motorudviklingsområdet. Alt andet vil ikke være logisk.

Samtidig forventes det, at VW vil bevare både MAN og Scania som selvstændige og konkurrerende mærker. Det gør de også på personbilsområdet med VW, Audi, Seat mm.

Tilfreds på busserne

2011 blev også et tilfredsstillende år for MAN med et salg på 23 busser.

- Busmarkedet i Danmark er meget præget af de store, offentlige licitationer, fortalte MAN's buschef Kim Hansen.

- Vi vandt flere små licitationer i Jylland og på Fyn, men vi har endnu ikke vundet de helt store licitationer i København.

- Faktisk var vi det foretrukne mærke, da Movia tidligere i år havde et udbud, der omfattede 120 busser. Arriva i Danmark havde faktisk valgt os, men den beslutning blev ændret på hovedkontoret i England. Her ville man have Scania - og sådan blev det, fortalte en meget ærgerlig Kim Hansen.

Han tror på, at MAN har en chance til næste år, når endnu en stor Movia-kontrakt skal i udbud.

- Vi har jo den bedste bus, smilede han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063