23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Betalingsring dyrere for dieselbiler

Det Økologiske Råd opfordrer den kommende regering til at lade taksten i betalingsringen afhænge af bilernes forurening.

- De mest forurenende biler bør betale mest for at køre i betalingsringen, lyder udmeldingen fra Kåre Press-Kristensen, civilingeniør i Det Økologiske Råd.

- Derved vil man kunne fjerne de mest forurenende biler fra gaderne. De resterende køretøjer skal forsynes med partikelfiltre og katalysatorer for at kommer ind i ringen med lav takst. Man opnår på den måde både et incitament til at anvende alternative transportmidler og et incitament til at udskifte de mest forurenende køretøjer.

Press-Kristensen mener, at S/SF's nuværende model kun vil fjerne benzinbilerne. Dieselbilerne, som forurener mest, kan man kun reducere antallet af ved at ramme dem hårdere med en differentieret takst.

- Hvis betalingsringen gennemføres i sin nuværende form, vil trafikkens sundhedsskadelige luftforurening reduceres med 10 procent. Hvis taksterne i betalingsringen gøres afhængig af køretøjernes forurening, kan der opnås reduktioner af luftforurening på 40-50 procent, påstår Det Økologiske Råd.

DTL morer sig

Hos DTL morer man sig over budskabet fra Det Økologiske Råd.

- I virkeligheden konkluderer Rådet, at den betalingsring, som S og SF foreslår, ikke gavner miljøet, siger erhvervspolitisk chef Ove Holm.

- Det har vi jo hele tiden sagt. Betalingsringen giver slet ingen mening for hverken trængsel eller miljø. Lastbilerne kører ikke i byen for sjov. De kører for at levere varer, og betalingsringen vil kun blive en skat, som gør varerne dyrere for erhvervsliv og borgere i byen.

Ove Holm forstår heller ikke det nye diesel-udspillet fra Det Økologiske Råd.

- På grund af miljøzonen kører vi allerede med de reneste lastbiler i København. En særlig høj afgift for forurenende lastbiler og dieselbiler i betalingsringen giver overhovedet ingen mening, for de forurenende lastbiler kører der slet ikke.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|