23948sdkhjf

Dansk vækst klares uden nye lastvogne

Krisens lavpunkt er passeret, men vognmandsbranchens optur er langsom og kan punkteres af varig olieprisstigning.
Vognmænd tænker ikke på store investeringer, for der er stadig ledig kapacitet.

- Vore medlemmer forventer vækst, men der er stadig så stor ledig kapacitet, at man så at sige kan bruge det gamle materiel, siger cheføkonom Ove Holm fra DTL.

Han er ved at udarbejde en konjunkturoversigt, der fremlægges i forbindelse med DTL’s generalforsamling i maj.

- Der kan dog være virksomheder, der investerer, fordi deres materiel er nedslidt eller de er i vækst. En hel del medlemmer spekulerer også i de nye muligheder med højere totalvægt og akseltryk fra 1. juli og køber nye flerakslede påhængsvogne, siger Ove Holm.

Der er mange små væksttegn, men der er stadig ledig kapacitet i den eksisterende vognpark, selv om vi har smidt 8000 biler ud, fortsætter Ove Holm.

Bestanden af lastbiler og trækkere toppede før finanskrisen med omkring 52.000 enheder i 2007-08. I vinter var antallet faldet til godt 44.000.

Andenpladsen

er generobret

ITD’s friske konjunkturprognose ser afstand til finansprisens bundniveau. Lastbiltrafikken over landegrænserne er stabiliseret på et niveau cirka 6 procent over lavpunktet i 2009.

- Danske lastbiler har igen har erobret en klar andenplads med en markedsandel på 26 procent efter de tyske lastbiler, som fortsat er i spidsen med 40 procent af trafikken, skriver analytiker Lone Niebuhr, ITD.

De østeuropæiske lastbiler har haft en bemærkelsesværdig tilbagegang på 2,3 procentpoint i løbet af det seneste år, mens danske lastbiler har gen vundet en del af de seneste års tilbagegang. Nu er en markedsandelen på 4,5 procentpoint.

God eksport

holder dampen oppe

Eksporttallene underbygger, at der er mere at køre, sejle og flyve med især til Tyskland, Sverige og USA.

– Set over de seneste to måneder er vareeksporten (sæsonkorrigeret og eksklusive energivarer, skibe og fly) vokset 4,6 procent i forhold til de to foregående måneder. Samtidig faldt eksporten ikke så meget som hidtil antaget i fjerde kvartal 2010, skriver siger cheføkonom Jacob Warburg fra Udenrigsministeriets eksportråd.

Han nærmest tager forskud på en jubel:

- Det samlede billede er derfor klart positivt. Den fortsat gode efterspørgsel på eksportmarkederne tyder på, at 2011 kan blive et rigtig stærkt år for dansk eksport.

Dyr dieselolie på uheldigt tidspunkt

De optimistiske toner kan hurtigt ændres. Den 7. april fik den rekordlave rente et nøk op på et kvart procentpoint både i eurolandene og Danmark. Det er formentlig begyndelsen til flere mindre rentestigninger.

- Det sker på et uheldigt tidspunkt, bemærker Ove Holm, for det falder sammen med en kraftig prisstigning på brændstof, som bl.a. tillægges borgerkrigen i Libyen. Ved deadline var listeprisen 11,44 kroner pr. liter. Det er en stigning på en sjettedel på et halvt år.

- Et negativt tegn er flere konkurser i vognmandsbranchen, nemlig 18 i marts mod 11 i februar. Det samlede antal konkurser for alle brancher faldt.

- Kreditgivningen sidder heller ikke løs hos vognmændenes banker eller underleverandører hvad enten det er olieselskaber eller Sund & Bælt.

- Det gør lidt av på branchen, siger Ove Holm.

Spirende optimisme store forventninger

DI Transport taler om spirende optimisme i transportbranchen på grundlag af en rundspørge hos medlemsvirksomheder. 45 procent af de adspurgte DI har positive forventninger til omsætningen i 2. kvartal 2011 sammenlignet med samme kvartal i 2010, og 40 procent forventer en bedre indtjening end sidste år. Godt hver fjerde transportvirksomhed forudser en stigning i beskæftigelsen, mens hver syvende forventer færre ansatte.

Rundspørgens resultat dækker over store forskelle. Hver tredje virksomhed kom ud af året med et underskud, påpeger konsulent Rune Noack, DI Transport.

- Forventningen til beskæftigelsen indikerer, at der fortsat er meget hård konkurrence i markedet, som koster i dele af branchen, men også at der er en øget aktivitet, der øger efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft, slutter Rune Noack.

Gradvis vækst uden krykker

Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen anslår en lignende forsigtig-optimistisk tone: - Vi bevæger os gradvist ind i et mere selvbærende opsving.

En analyse fra hans ministerium viser et tilbageslag i investeringer, som er udløst af mindre indtjening. Særligt er små og mellemstore danske virksomheders mulighed for lån blevet vanskeligere.

Dabnark betaler af på soldetur

Nationalbankdirektør Nils Bernstein regner med en hjemlig vækst på knap to procent de kommende år og en faldende ledighed. Han revser stadig VK-regeringens finanspolitik før finanskrisen.

- Dansk økonomi har de sidste fem-seks år været kendetegnet ved en overdreven højkonjunktur efterfulgt af en kraftig recession, som vi først nu langsomt er ved at arbejde os ud af, siger Nils Bernstein.

Han ønsker at fastholde en stram finanspolitik: - Der er ikke brug for nye stimuluspakker nu.

- Det samlede billede for Danmark er klart positivt. Den fortsat gode efterspørgsel på eksportmarkederne tyder på, at 2011 kan blive et rigtig stærkt år for dansk eksport.

@SIGNATUR:Jacob Warburg fra Udenrigsministeriets eksportråd.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109