23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scania er klar med Euro 6 lastbil

Scania har torsdag den 31. marts 2011 præsenteret sit bud på en Euro 6-motor. I virkeligheden er der tale om to udgaver af en 13-liters motor på henholdsvis 480 og 460 hk. Motorerne er store nok til både at opfylde kravene til entreprenørkørsel og langturstransport.

Teknisk bygger Scania videre på sin 13-liters euro 5-motor som bliver monteret med et helt nyt udstødningssystem med EGR, partikelfilter og AdBlue-tilsætning. Systemet sikrer, at motoren kan opfylde EU's strenge krav til reduceret emissioner. Euro 6 normen vil træde i kraft 2013/2014.

Det helt exceptionelle ved Scanias løsning er, at motorerne får samme brændstofforbrug som tilsvarende euro 5-motorer. Til gengæld vil en lastbil med euro 6 koste cirka 100.000 kroner mere end en euro 5-lastbil hos Scania.

Alligevel forventer Scania-ledelsen, at der rundt omkring i Europa vil være transportvirksomheder, som investerer i den nye teknologi allerede i år.

- EU er ikke helt færdige med lovgivningen, men den kommer på plads i løbet af juni/juli. Herefter vil vi være klar til at tage imod de første ordre, kunne Scanias markedschef Anton Freisleben fortælle de danske journalister på Hotel Phoenix i København, hvor web-konferencen kunne følges direkte på storskærm.

Den nye euro 6-motor vil få verdenspremiere på Transport 2011 i Herning i næste uge.

.

.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02