- Når oppositionen går efter at overtager regeringsmagten og fremlægger en bombastisk, rød 2020-plan, er det meget vigtigt at få belyst konsekvenserne i detaljer. Vi må finde ud af, hvad planen koster danskerne på trafik og transportområdet, forklarer Kristian Pihl Lorentzen (V).
Socialdemokratiet morer sig over V's reaktion på S-SF's plan.
- Det er da herligt, at Venstre forbereder sig på rollen som oppositionsparti, lyder det fra trafikordfører Magnus Heunicke (S) på den usædvanlige parlamentariske manøvre.
Et samråd bliver normalt indkaldt af et udvalgsmedlem fra oppositionen, hvor en minister mundtligt skal redegøre for en given aktuel sag - normalt en af regeringens egne sager. I dette tilfælde er det regeringens egne medlemmer, som indkalder ministeren til samråd om et forslag fra oppositionen.
- Det er mildest talt en ny situation. Regeringsblokken lægger op til et farceagtigt forløb, siger Magnus Heunicke.
- På samrådet skal vores politik diskuteres, men vi har ikke selv mulighed for at forklare os, når Venstre spørger sin egen minister om vores plan.
Magnus Heunicke overvejer sammen med SF forskellige strategier ved de tre kommende samråd, men han lover ikke at udeblive.
VOK-partiernes trafikordførere har hvert stillet et samrådsspørgsmål.
Det første står Kim G. Christiansen (DF) for og handler om S-SF-planens forøgede lastbilafgifter for 1,5 milliard kroner.
Dette samråd afvikles onsdag 1. juni, mens de øvrige afholdes senere i juni.
Henriette Kjær (K) ønsker trafikministerens vurdering af forslaget om at genindføre flypassagerafgiften på 75 kroner.
BetalingsringKristian Pihl Lorentzen kaster sig over S-SFs betalingsring om hovedstaden, der skal indbringe netto 2 milliarder kroner.
V: Vognmandsbranchen tvinges i knæ- Vi vil have belyst, hvad konsekvenserne er for den enkelte dansker og for erhvervslivet, hvis SF-S's plan bliver ført ud i livet.
- Vi frygter, at for eksempel vognmandsbranchen vil blive tvunget i knæ med ekstra kørselsafgifter på halvanden milliard kroner oven i det allerede vedtagne, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Man vil også skulle betale for at komme fra Amager til København, supplerer Marion Pedersen (V), der frygter, at borgere i Dragør og Tårnby bliver sorteper, fordi en del af Amagermotorvejen ligger i Københavns Kommune.