De nye overhalingsforbud er planlagt at træde i kraft den. 1. november 2011 og vil gælde følgende fire vejstrækninger:
Køge - Ringsted
Tietgenbyen - Lillebælt
Kolding Syd - Grænsen Padborg
Hadsten - Purhus.
Efter det oplyste vil overhalingsforbuddene kun gælde i myldretiden, det vil sige tre timer om morgenen og tre timer om aftenen.
Taget på sengenMinisterens planer kommer fuldstændig bag på branchen. Her fik man det først at vide på et møde i Vejdirektoratet i går, da man skulle evaluere forsøget med overhalingsforbud mellem Skærup og Skanderborg.
DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm er rystet.
- Langt de fleste lastbiloverhalinger sker hurtigt og uden unødig gene for de øvrige trafikanter. En udvidelse af forbuddet giver ingen positive effekter.
Ingen saglige argumenterOve Holm mener ikke, at ministeren kan finde nogle saglige argumenter for at indføre nye overhalingsforbud.
- Målingerne, som Vejdirektoratet har lavet i forbindelse med forsøget ved Skærup-Skanderborg, viser, at de andre trafikanter ikke kommer hurtigere frem, når lastbilerne ikke må overhale. Rejsetiden er fuldstændig den samme før som efter forsøget.
- Målingerne viser derimod, at der opstår kolonnedannelser af lastbiler på strækningen med overhalingsforbuddet.
Politiet skal høresOve Holm gør også opmærksom på, at politiet skal give sit samtykke til overhalingsforbuddet.
- Jeg har mere end svært ved at se grundlaget for et sådant samtykke, siger han.
- Det er intet nyttigt ved de nye overhalingsforbud.