23948sdkhjf

15 år med veterantræf i Græsted

1 2011 er det 16 år siden, at det første veterantræf i Græsted så dagens lys i en, vejrmæssigt, meget våd pinse.
Det oprindelige sigte med træffet var at bistå veterantoget på Græsted Station med lidt "fyld" mekanik i anledning af fejringen af Græsted-Gilleleje jernbanens 100 års jubilæum. Dette arrangement skulle underholde lokalbefolkningen i et par dage.

Med en misundelig skæven til England hvor man i mange år havde afholdt fantastiske træf for gammel mekanik, blev det besluttet at lave et "mini mekanik træf" i forbindelse med jubilæet. Pinsen blev valgt fordi den netop var tidspunktet, hvor banen kørte med de første passagerer i 1896.

Jubilæet gik godt. Der kom hele 600 mennesker forbi, men efterveerne fra udstillingen var så store, at der skulle gå to år, før man turde binde an med endnu et træf - og det blev kimen til de næste mange års træf.

Siden hine dage har tilstrømningen af udstillere og publikummer været konstant stigende og i 2010 sneg tallet sig lige op på 24.000! Derfor flytter man i år til nye og langt større arealer i umiddelbar nærhed af den gamle plads. Selve flytningen er blot 400 meter, men potentialet er enormt. Samtidig lader man træffet strække sig over 3 dage og opgraderer campingområdet.

Et nyt tiltag vil også præge selve åbningsceremonien, lørdag kl. 15.00. Her vil en parade af dampkøretøjer komme ad den asfalterede vej og bryde den røde snor.

Køretøjerne er om formiddagen sendt til Gilleleje ad smalle veje på et "road run" og vender tilbage for fuld damp til åbningen.

Som noget specielt vil man kunne opleve dampdreven pløjning, som det foregik fra 1865 og frem til 1940 i visse dele af verden.

I Danmark har en af disse maskiner overlevet og står på Maribo frilandsmuseum.

På gummidæk-området kan dampen også opleves, da der kommer flere dampbiler til Græsted. Èn af dem er særlig interessant, da det er en genopbygget Stanley dampracerbil fra 1908.

Bilen blev bygget i to eksemplarer for at deltage i racerløb i USA, men bilerne kom aldrig til at køre løb og blev ombygget til almindelige dampdrevne biler.

Et eksemplar blev genfundet i håbløst forfald af den nuværende ejer og er genskabt som racerbilen fra 1908.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094