23948sdkhjf

Fem løsninger for Storstrømsbroen

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har trafikforligspartiernes opbakning til den analyse af Storstrømsbroen, som han bebudede i trafikudvalgets åbne samråd den 10. november.
Banedanmark får 25 millioner kroner til at udføre analysen, der skal indeholde et beslutningsgrundlag, som afleveres 1. juni 2012. Herefter vil politikerne afgøre, om den eksisterende bro mellem Masnedø og Falster skal levetidsforlænges eller om der skal bygges en ny tunnel/bro til banetrafikken.

Politikerne har bestilt en analyse med scenarier, og hvert scenario skal indeholde enkelt- og dobbeltsporede løsninger.

Fem scenarier

1: Broen forstærkes og bevares som jernbane- og vejbro.

2: Broen forstærkes og bevares som jernbanebro. I scenariet undersøges muligheden for nedlæggelse af vejforbindelsen på den eksisterende bro, fordi vejtrafikken er begrænset og istandsættelse vil være dyr.

3: Ny jernbanebro og opretholdelse af vej på den eksisterende bro.

4: Ny kombineret vej- og jernbanebro med samt nedrivning af den eksisterende bro.

5: Ny jernbanebro og nedlæggelse af vejforbindelsen inklusive nedrivning af den eksisterende bro.

Vente 20 år

Skal der er ny bro eller tunnel til, skal den stå klar samtidig med indvielsen af Femertunnelen i 2020. Det giver stram tidsplan: Pengene skal findes og beslutningen træffes i sommeren 2012, projekteringen foregå i 2013.

- Måske kan man reparere Storstrømsbroen, så den kan holde til 2030. Det handler om hvor mange milliarder det koster, siger SF's trafikordfører Anne Baastrup.

- Banedanmark må gerne komme med en klokkeklar, ren indstilling. Vi skal have sikkerhed for, at det hele er på plads, når Femer Bælt starter. Samtidig skal vi ikke kaste gode penge efter dårlige.

Tunnelløsning

Banedanmark slipper ikke for at beskæftige sig med en tunnel som alternativ.

- Jeg kan mærke, at det ikke er Banedanmarks førsteprioritet, men jeg har specifikt bedt om en vurdering af en tunnelløsning, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Den statslige skinneforvalter skal levere et notat om perspektiverne i en tunnelløsning, som skal være et oplæg til beslutning om, at en sådan løsning skal droppes fra begyndelsen eller indgå i det videre arbejde.

Det ligner situationen for den faste forbindelse over Femer Bælt, hvor ingen regnede med en tunnel før i allersidste fase. Perspektivet ved en tunnel er udnyttelse af tunnelelementfabrikken i Rødby.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078