Det konkluderer en ny rapport - Energieffektiv godstransport - som Rambøll har udarbejdet for Aarhus Havn.
Forudsætningen er, at man elektrificerer jernbanen mellem Fredericia, Aarhus og Frederikshavn og at man langs strækningen etablerer en række knudepunkter, hvor godset kan omlades til andre transportformer.
- Det handler blandt andet om at omlægge det internationale gods, som i dag landes i Holland og Nordtyskland og køres til Danmark med lastbiler, forklarer Bjarne Mathiesen, direktør i Aarhus Havn.
- Hvis godset i stedet landes i Aarhus, kan det fragtes videre herfra ved at kombinere flere transportformer. Det kunne for eksempel være indenrigs skibstrafik, jernbane og lastbiler. Så vil miljøgevinsten være en realitet.
Havnedirektør Bjarne Mathiesen peger på, at indenrigstransport står for 30 procent af det samlede energiforbrug i Danmark.
- Det danske jernbanenet er allerede elektrificeret mellem København og Fredericia og videre sydpå ud i Europa. Strækningen nordpå mellem Fredericia, Aarhus og Frederikshavn mangler.
- Hvis man elektrificerer den del også, vil det give en betydelig miljøgevinst og mindske presset på motorvejsnettet, siger havnedirektøren.
Han understreger også, at en Kattegatbro med en elektrificeret jernbane vil give nogle store miljøfordele, idet meget af det gods, der landes i Danmark, har slutdestination i hovedstadsområdet.
Aarhus Havn har udarbejdet en pjece om ideen. Den kan ses ved at følge linket her:
http://www.aarhushavn.dk/download/Intern...