Portalerne er en del af Vejdirektoratets nye trafikledelsessystem. Systemet skal fortælle bilisterne om uheld, kø og rejsetid på strækningen og gøre det muligt at ændre på den tilladte hastighed for at skabe et bedre flow i trafikken.
Trafikanterne på Helsingørmotorvejen har store problemer med at komme frem i myldretiden, især mellem de to afkørsler. Derfor bliver motorvejen udbygget fra 4 til 6 spor på strækningen Gl. Holte og Hørsholm S. Udbygningen forventes at kunne tages i brug i 2016.
Helsingørmotorvejen er en vigtig pendler- og erhvervsforbindelse mellem Nordsjælland og Københavnsområdet. Desuden er motorvejen en vigtig international motorvejsforbindelse, som forbinder resten af Skandinavien med kontinentet.
Trafikbelastningen størst på den sydlige delstrækning med 79.400 biler (i 2008). På den nordlige delstrækning er trafikbelastningen 57.400 biler på et hverdagsdøgn.
I 1998 var de tilsvarende tal henholdsvis 66.200 og 46.200. I ti-års perioden 1998-2008 er trafikken steget med henholdsvis 20 og 24 procent på de to delstrækninger. Frem mod år 2015 forventes trafikken at stige med gennemsnitligt 2 procent pr.
år. Udbygningen af motorvejen skal forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden for den stigende trafik på motorvejen.