23948sdkhjf

Staten tjener på billeasing

Brancheforeningen Finans & Leasing afviser, at leasingselskaberne bruger et skattehul.
Der er i den seneste tid blevet tegnet et misvisende billede af, at billeasing udgør et "skattehul" til skade for staten. Påstandene om et skattehul bygger imidlertid på mangelfulde beregninger, hævder direktør Christian Brandt fra brancheforeningen Finans og Leasing.

- I mange tilfælde vil leasing give staten større indtægter end ved køb, siger han.

- Faktum er, at ordningen om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift har indbygget en "strafrente", som udligner likviditetsforskydningen og gør ordningen neutral for statskassen.

- Renteudgiften er ikke fradragsberettiget.

- I den seneste tids kritik af leasingselskaberne glemmes det, at når der alene betales forholdsmæssig registreringsafgift, må bilen kun anvendes i den aftalte, kortere leasingperiode. Derefter skal der betales ny afgift. Det kan derfor på ingen måde sidestilles med køb.

- Hvis man for eksempel tre på hinanden følgende gange leaser en ny bil for tre år af gangen vil man samlet set have betalt 17 pct. mere i registreringsafgift end ved køb af en tilsvarende bil. Da leasing helt overvejende sker ved nye biler, vil staten over tid faktisk kunne få større indtægter via denne ordning end ved køb, siger Christian Brandt.

- Faktum er, at leasingselskaber helt retmæssigt kan indregistrere på baggrund af mindstebeskatningsprisen, da der er tale om et driftsaktiv.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099