23948sdkhjf

Trafikken skal glide bedre på Helsingørmotorvejen

Trafikanterne på Helsingørmotorvejen får nu en hjælpende hånd til at komme nemmere og mere sikkert gennem den daglige trængsel.
Vejdirektoratet sætter i de kommende måneder en række variable tavler op på motorvejen mellem Lundtofte og Kokkedal. Tavlerne fortæller bilisterne om uheld, kø og rejsetid på strækningen, og gør det muligt at ændre på den tilladte hastighed for at skabe et bedre flow i trafikken.

Erfaringer med et lignende system på Motorring 3 viser, at trafikken flyder bedre på stærkt trafikerede veje ved hjælp af disse styrings- og informationssystemer. Der kører dagligt op mod 80.000 biler i døgnet på Helsingørmotorvejen, og vejen er allerede i dag overbelastet.

Bedre og mere sikkert

- Når vi kan give information om rejsetid, regulere hastigheden og advare om kø, opnår vi, at trafikstrømmen flyder bedre og mere sikkert, siger Lene Mårtensson, der er leder af ITS-afdelingen i Vejdirektoratet.

ITS står for Intelligente Transport Systemer, som er en fælles betegnelse for de systemer, der udnytter it og anden ny teknologi til styre og overvåge trafikken samt informere trafikanterne om de trafikale forhold.

Færre uheld med ITS

En mere flydende trafik giver også færre pludselige opbremsninger og dermed færre uheld.

- Her er Motorring 3 igen et godt eksempel, fortsætter hun.

- På trods af vanskelige forhold for bilisterne lykkedes det i arbejdsperioden, blandt andet ved hjælp af ITS, at opnå halvt så mange personskadeuheld, som man normalt oplever ved vejarbejder uden ITS.

Bilisterne vil møde tavlerne placeret på standere i vejsiden og i midterrabatten eller på gitterportaler, der går tværs over hele vejen.

Gitterportalerne vil stå på delstrækningen mellem Gl. Holte og Hørsholm S, hvor Vejdirektoratet i 2013 går i gang med at udbygge motorvejen fra fire til seks spor.

Med gitterportalerne er det muligt at arbejde på stedet og lukke vejbaner efter behov, når der bygges.

Tidsplanen

Lene Mårtensson forventer, at tavlerne på den 14 kilometer lange strækning er sat op og klar til test efter sommerferien.

Forventet tidsplan

Februar - august 2011: Tavlerne sættes op

August - november 2011: Tavlerne bliver testet

November 2011: Tavlerne er klar til fuld drift
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078