23948sdkhjf

DI Transport positiv overfor klimastrategi

Regeringen fremlagde torsdag den 24. februar 2011 dens plan for, hvordan Danmark skal blive fri af fossilt brændsel i 2050. Det har store konsekvenser for transportsektoren, der næsten udelukkende er drevet med fossilt brændsel.
På kort sigt foreslår regeringen et øget krav om iblanding af 10% biobrændstof i 2020, og fastholder afgiftsfritagelsen af elbiler, og at der afsættes en pulje til infrastruktur til elbiler. På længere sigt skal ny teknologi og alternative drivmidler, som el, brint, biobrændstoffer og biogas gøre transportbranchen fri af fossilt brændstof.

DI Transport finder det positivt, at regeringen ikke lægger op til at øge afgifterne på transport.

- Man løser ikke klimaudfordringerne ved at øge afgifterne på transport eller brændstof, der allerede idag er meget høje pr. ton CO2, siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack.

- Højere afgifter vil have en klar negativ effekt på konkurrenceeven og væksten.

Væk med registreringsafgiften

DI Transport anbefaler, at registreringsafgiften på biler lægges om til en årlig CO2-afgift. Herved opnår Danmark en grønnere og yngre bilpark.

- Vores beregninger viser, at det alene kan nedbringe CO2-udledningen fra personbilerne med 10 pct. – vel at mærke uden at ramme vores mobilitet, og det vil gøre det mere attraktivt at købe biler med lavt eller ingen CO2-udledning, forklarer Rune Noack.

Biobrændstof er fint

Derudover kan DI Transport støtte et krav om iblanding af 10 % biobrændstof i 2020, som foreslået af regeringen.

- Biobrændstof er et fint alternativt til blandt andet den tunge trafik. På den korte bane bør vi se på vores energiafgifter, der forhindrer brugen af biobrændstof i lastbiler og busser, siger Rune Noack fra DI Transport og supplerer:

- Derudover bør vi komme i gang med at få elektrificeret jernbanen, og øge energieffektiviteten ved at udbrede brugen af modulvogntog yderligere i Danmark og ikke mindst i resten af EU.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094