En af betingelserne er, at vognene får fire aksler. Desuden gælder følgende betingelser:
* For sættevognenes vedkommende skal to af akslerne være tvangsstyrede eller selvsporende.
* For påhængsvognene skal der være én foraksel og en 3-akslet bogie med to faste aksler. Men der er yderligere restriktioner for påhængsvognene:
* Der er et maksimal tilladt bogietryk på 70 procent af totalvægten.
* For kærrer skal forreste aksel være selvsporende, når bogietrykket overstiger 22 ton. Så vil kærren kunne godkendes med 24 ton tilladt bogietryk.
Stor gevinst- Hvis forslaget går igennem, bliver det en stor gevinst for effektiviteten i transporterhvervet, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, som har været meget glad for samarbejdet med Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet.
- Den 1. juli fik vi en generel forøgelse af totalvægte og akseltryk for lastbiler. Nu kommer denne opfølgning.
- Vi har dog stadig et stort ønske om at få 50 ton totalvægt på 6-akslede vogntog. Den sag har vi ikke glemt, siger han.
DTL - og de øvrige høringsberettigede parter - skal komme med deres høringssvar til Trafikstyrelsen senest den 24. august 2011.