23948sdkhjf

TEST: Let og ukompliceret varebil

Selv om Nissan NV200 Van ser lidt spinkel ud, er der tale om en fuldblods varebil, der er udviklet til transport af let gods i tæt bytrafik
Man kan, med rettet, og som Nissan selv gør, kalde NV200 Van en varebil, der er på hjemmebane i storbyer.

Ifølge undertegnedes vurdering er NV200, der blev kåret til Årets Varebil i Europa 2010, en lille og venlig varebil med generelt fine køreegenskaber og tilstrækkelig moderne komfort.

NV200 Van er udelukkende tilgængelig i én karosseriversion med de udvendige mål 4,4 m. (længde), 1,86 . (højde) og 1,69 m (bredde).

Hvad angår mål kan yderligere nævnes: 4,2 kubikmeter stort varerum med 2,04 m (længde), 1,50 m (bredde) og 1,35 m (højde). For at komplettere varerummets størrelse er der 1,22 m fri plads mellem hjulkasserne - eller sagt med andre ord er der mere end tilstrækkeligt med plads til to tværstillede europa-paller.

Varerummet er tilgængeligt via to asymmetriske og sidehængslede bagdøre, der kan åbnes 180 grader. Bagdørenes maksimale bredde og højde er henholdsvis 1,26 og 1,22 meter. Derudover er varerummet monteret med en eller to sideskydedøre som måler 1,71 meter i højden og 0,96 meter i bredden.

Eftersom den aktuelle Nissans varerum har en læssehøjde på noget, der ligner en halv meter over terrænhøjde, kan der ikke herske nogen tvivl om, at der er tale om et let tilgængeligt varerum såvel fra siderne som bagfra.

Førstehåndsindtryk

En gang imellem oplever man, at sine førstehåndsindtryk ændrer sig til det bedre under prøvekørsler. Således forholdt det sig også med mine spæde førstehåndsindtryk af Nissan NV200.

Da jeg så bilen første gang, forekom det mig, at førerkabine måtte være trang, og at bilen måtte mangle trækkraft og komfort; men det forholdt sig ganske anderledes. Pladsen var fin, trækkraften tilstrækkelig og komforten fornuftig.

At testbilen kun findes i én karosseriversion er egentlig en sandhed med modifikationer. Nissan også levere NV200 i en kombi-version med op til syv passagersæder.

Uanset om man vælger Van eller Kombi, er der ingen forskel på drivlinen. Den er udviklet med forhjulstræk. Den har en 1,5 liters dCi motor med 5 trins manuel gearkasse.

God harmoni

At motoren "kun" yder 85 hestekræfter og har et maksimalt moment på 200 Nm, må ikke opfattes, som brist på trækkraft. Tværtimod efterlod bilens drivline et indtryk af god harmoni mellem motor og gearkasse. Der var tilstrækkelig med trækkraft til bilens 2000 kg totalvægt.

Accelerationen er lidt afdæmpet på, men der er ingen problemer med at følge medtrafikanterne i tæt bytrafik. Derimod føles det som om, trækkraften ebber ud, når man når den maksimale motorvejshastighed på 130 km/t.

Hvis man vil, kan man altid finde fejl på biler. I tilfældet Nissan NV200 er de begrænset til en lidt for stiv affjedring og tendenser til overstyring. Set med mine øjne er der tale om uvæsentlige skønhedsfejl.

Til gengæld står jeg inde for, at væsentlige objekter som bremser, retningsstabilitet og støjniveau i førerkaninen ikke lider under begrænsninger.

Fornuftig komfort

Hvad angår førerkabinen, er der fokuseret på at finde frem til fornuftig god løsning på chaufførkomfort og indretning.

Kabinen er efter min smag præget af for meget plastik. Det er desværre blevet sædvane i stort set alle varebiler fabrikater; men i NV200 finder man en god samlekvalitet uden nævneværdige knirke- og raslelyde.

Der er lette adgangsforhold, god kørestilling i den komfortable førerstol, masser af benplads bag rattet, samt godt udsyn gennem den store frontrude, sideruderne og sidespejlene.

Hele 13 fordele

Med hensyn til aflæggerpladser byder NV200 Van på ikke færre end 13 fordele. Udover rum i hver sidedør er der mulighed for opbevaring af private ejendele og diverse dokumenter i blandt andet et åbent handskerum og et lukket rum mellem sæderne.

Desuden er indretningen suppleret med kopholdere og i instrumentbordets øverste midte et mindre opbevaringsrum. Hvis der er brugt for endnu mere aflæggerplads til dokumenter og diverse papirer, kan det klares med en skriveplade, som dukker op når man lægger passagersædets ryg ned.

Enkel instrumentering

Selvom instrumenteringen er forholdsvis enkelt, er den fyldestgørende.

Til højre for det store speedometer er et informationsdisplay, hvorfra der tydeligt kan aflæses relevant information via påvirkning af en betjeningsstilk.

Som eksempel på det store udvalg af oplysninger fra informationsdisplayet kan nævnes brændstofforbrug, gennemsnitsforbrug og hvor mange kilometer bilen kan køre med den aktuelle hastighed.

Blandt de mere smarte indretninger er en trykknap, som gør det muligt at låse varerummet af under kørsel. I og med samme funktion kan betjenes via centrallåsesystemets fjernbetjening, der på sædvanligvis er placeret i tændingsnøglen, er der optimale muligheder for sikre eventuelle tyverier fra såvel førerkabine, som fra varerum.

Tekniske Specifikationer

Model: Nissan NV200 Van

Motor: 1,5 liter. 4-cylinder. Common Rail dieselmotor.

Effekt: 85 hk ved 3.750 omdr/min.

Drejningsmoment: 200 Nm ved 2.000 omdr/min.

Transmission: 5-trins manuel gearkasse.

Akselafstand: 2,725 meter.

Vendecirkel: Mur til Mur, 5,55 meter.

Totalvægt:
2000 kg.

Køreklar vægt: 1200 kg.

Nyttelast: 800 kg.

Totalvægt ved prøvekørsel: 2940 kg.

Trækkrog: Max belastning 1.100 kg.

Brændstofforbrug: 19,23 km/l. ved blandet kørsel.

Miljøegenskaber: 137 gram Co2 ved blandet kørsel.

Vejledende udslagspris inklusiv Premium-udstyr: 148.451 kr. ex moms. (174.113 kr. med moms.)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093